Wyszukiwanie:
|

|
Sortowanie:
|
|
|
Repozytorium PK (9918) Artykuły i Czasopisma (7187) Pretekst : Zeszyty Katedry Architektury Mieszkaniowej i Kompozycji Architektonicznej (92) | Przestrzeń Urbanistyka Architektura (50) | Środowisko Mieszkaniowe = Housing Environment (204) | Wiadomości Konserwatorskie (675) Wiadomości Konserwatorskie : pismo Stowarzyszenia Konserwatorów Zabytków, nr 52 (15) | Wiadomości Konserwatorskie : pismo Stowarzyszenia Konserwatorów Zabytków, nr 51 (12) | Wiadomości Konserwatorskie : pismo Stowarzyszenia Konserwatorów Zabytków, nr 50 (13) | Wiadomości Konserwatorskie : pismo Stowarzyszenia Konserwatorów Zabytków, nr 49 (18) | Wiadomości Konserwatorskie : pismo Stowarzyszenia Konserwatorów Zabytków, nr 48 (15) | Wiadomości Konserwatorskie : pismo Stowarzyszenia Konserwatorów Zabytków, nr 47 (14) | Wiadomości Konserwatorskie : pismo Stowarzyszenia Konserwatorów Zabytków, nr 46 (14) | Wiadomości Konserwatorskie : pismo Stowarzyszenia Konserwatorów Zabytków, nr 45 (13) | Wiadomości Konserwatorskie : pismo Stowarzyszenia Konserwatorów Zabytków, nr 44 (10) | Wiadomości Konserwatorskie : pismo Stowarzyszenia Konserwatorów Zabytków, nr 43 (11) | Wiadomości Konserwatorskie : pismo Stowarzyszenia Konserwatorów Zabytków, nr 42 (12) | Wiadomości Konserwatorskie : pismo Stowarzyszenia Konserwatorów Zabytków, nr 41 (11) | Wiadomości Konserwatorskie : pismo Stowarzyszenia Konserwatorów Zabytków, nr 40 (8) | Wiadomości Konserwatorskie : pismo Stowarzyszenia Konserwatorów Zabytków, nr 39 (6) | Wiadomości Konserwatorskie : pismo Stowarzyszenia Konserwatorów Zabytków, nr 38 (9) | Wiadomości Konserwatorskie : pismo Stowarzyszenia Konserwatorów Zabytków, nr 37 (10) | Wiadomości Konserwatorskie : pismo Stowarzyszenia Konserwatorów Zabytków, nr 36 (10) | Wiadomości Konserwatorskie : pismo Stowarzyszenia Konserwatorów Zabytków, nr 35 (11) | Wiadomości Konserwatorskie : pismo Stowarzyszenia Konserwatorów Zabytków, nr 34 (13) | Wiadomości Konserwatorskie : pismo Stowarzyszenia Konserwatorów Zabytków, nr 33 (14) | Wiadomości Konserwatorskie : pismo Stowarzyszenia Konserwatorów Zabytków, nr 32 (23) | Wiadomości Konserwatorskie : pismo Stowarzyszenia Konserwatorów Zabytków, nr 31 (18) | Wiadomości Konserwatorskie : pismo Stowarzyszenia Konserwatorów Zabytków, nr 30 (17) | Wiadomości Konserwatorskie : pismo Stowarzyszenia Konserwatorów Zabytków, nr 29 (16) | Wiadomości Konserwatorskie : pismo Stowarzyszenia Konserwatorów Zabytków, nr 28 (20) | Wiadomości Konserwatorskie : pismo Stowarzyszenia Konserwatorów Zabytków, nr 27 (16) | Wiadomości Konserwatorskie : pismo Stowarzyszenia Konserwatorów Zabytków, nr 26 (73) | Wiadomości Konserwatorskie : pismo Stowarzyszenia Konserwatorów Zabytków, nr 25 (18) | Wiadomości Konserwatorskie : pismo Stowarzyszenia Konserwatorów Zabytków, nr 24 (12) | Wiadomości Konserwatorskie : pismo Stowarzyszenia Konserwatorów Zabytków, nr 23 (17) | Wiadomości Konserwatorskie : pismo Stowarzyszenia Konserwatorów Zabytków, nr 22 (23) | Wiadomości Konserwatorskie : pismo Stowarzyszenia Konserwatorów Zabytków, nr 21 (16) | Wiadomości Konserwatorskie : pismo Stowarzyszenia Konserwatorów Zabytków, nr 20 (22) | Wiadomości Konserwatorskie : pismo Stowarzyszenia Konserwatorów Zabytków, nr 19 (17) | Wiadomości Konserwatorskie : pismo Stowarzyszenia Konserwatorów Zabytków, nr 18 (11) | Wiadomości Konserwatorskie : pismo Stowarzyszenia Konserwatorów Zabytków, nr 17 (16) | Wiadomości Konserwatorskie : pismo Stowarzyszenia Konserwatorów Zabytków, nr 16 (14) | Wiadomości Konserwatorskie : pismo Stowarzyszenia Konserwatorów Zabytków, nr 15 (12) | Wiadomości Konserwatorskie : pismo Stowarzyszenia Konserwatorów Zabytków, nr 14 (18) | Wiadomości Konserwatorskie : pismo Stowarzyszenia Konserwatorów Zabytków, nr 13 (17) |
| Technical Transactions (5933) | Dźwignia (11) | Artykuły z różnych czasopism (215) |
| Publikacje książkowe (487) | Materiały konferencyjne (198) | Definiowanie Przestrzeni Architektonicznej (162) | Prace dyplomowe (1855) | Nieopublikowane materiały naukowe i dydaktyczne (12) | Materiały informacyjne PK (30) |
| Bibliografia Publikacji Pracowników PK (38214) | Inne bazy bibliograficzne (13997) Konferencje Krynickie - Referaty (7179) LXI Konferencja Naukowa, 2015 (145) | LX Konferencja Naukowa, 2014 (190) | LIX Konferencja Naukowa, 2013 (110) | LVIII Konferencja Naukowa, 2012 (168) | LVII Konferencja Naukowa, 2011 (111) | LVI Konferencja Naukowa, 2010 (130) | LV Konferencja Naukowa, 2009 (108) | LIV Konferencja Naukowa, 2008 (161) | LIII Konferencja Naukowa, 2007 (161) | LII Konferencja Naukowa, 2006 (123) | LI Konferencja Naukowa, 2005 (113) | L Konferencja Naukowa, 2004 (165) | XLIX Konferencja Naukowa, 2003 (125) | XLVIII Konferencja Naukowa, 2002 (137) | XLVII Konferencja Naukowa, 2001 (154) | XLVI Konferencja Naukowa, 2000 (140) | XLV Konferencja Naukowa, 1999 (161) | XLIV Konferencja Naukowa, 1998 (140) | XLIII Konferencja Naukowa, 1997 (153) | XLII Konferencja Naukowa, 1996 (164) | XLI Konferencja Naukowa, 1995 (173) | XL Konferencja Naukowa, 1994 (151) | XXXIX Konferencja Naukowa, 1993 (148) | XXXVIII Konferencja Naukowa, 1992 (117) | XXXVII Konferencja Naukowa, 1991 (125) | XXXVI Konferencja Naukowa, 1990 (109) | XXXV Konferencja Naukowa, 1989 (150) | XXXIV Konferencja Naukowa, 1988 (177) | XXXIII Konferencja Naukowa, 1987 (195) | XXXII Konferencja Naukowa, 1986 (190) | XXXI Konferencja Naukowa, 1985 (180) | XXX Konferencja Naukowa, 1984 (143) | XXIX Konferencja Naukowa, 1983 (141) | XXVIII Konferencja Naukowa, 1982 (120) | XXVII Konferencja Naukowa, 1981 (160) | XXVI Konferencja Naukowa, 1980 (169) | XXV Konferencja Naukowa, 1979 (177) | XXIV Konferencja Naukowa, 1978 (143) | XXIII Konferencja Naukowa, 1977 (120) | XXII Konferencja Naukowa, 1976 (143) | XXI Konferencja Naukowa, 1975 (132) | XX Konferencja Naukowa, 1974 (151) | XIX Konferencja Naukowa, 1973 (131) | XVIII Konferencja Naukowa, 1972 (112) | XVII Konferencja Naukowa, 1971 (120) | XVI Konferencja Naukowa, 1970 (116) | XV Konferencja Naukowa, 1969 (75) | XIV Konferencja Naukowa, 1968 (114) | XIII Konferencja Naukowa, 1967 (100) | XII Konferencja Naukowa, 1966 (106) | XI Konferencja Naukowa, 1965 (81) |
| Architektura i Sztuka Krakowa (1872) | Niepublikowane prace naukowe pracowników PK (4941) |
| Baza Przedmiotów (617) |
Rodzaje zasobów
Jednostki PK
Opcje
|  | Czasopismo Techniczne z. 10. Mechanika z. 5-M |
|  | Data wydania | | 2012 | ISSN | | 1897-6328 | Uwagi | | Wersją pierwotną Czasopisma Technicznego
jest wersja on-line |
Kolekcja | | |
|
Elementy tej kolekcji: 28 | |
| | |  | Nabagło, Tomasz; Walczak, Stanisław; Jurkiewicz, Andrzej Modelowanie dynamiki pojazdu wieloosiowego w programie ADAMS/CAR typ: artykuł
| Data wydania: 2012 | Abstrakt: W artykule przedstawiono przebieg budowy modelu pojazdu wieloosiowego w programie ADAMS/Car. Opisano sposób budowy modeli podzespołów pojazdu wieloosiowego oraz ich współpracę w pełnym modelu pojazdu. ... więcejW artykule przedstawiono przebieg budowy modelu pojazdu wieloosiowego w programie ADAMS/Car. Opisano sposób budowy modeli podzespołów pojazdu wieloosiowego oraz ich współpracę w pełnym modelu pojazdu. Zaprezentowano sposoby implementacji parametrów rzeczywistego pojazdu w wirtualnym modelu. Przedstawiono również wyniki symulacji w wybranych warunkach jazdy, a na podstawie tych wyników zaprezentowano wnioski dotyczące wpływu wybranych parametrów na dynamikę pojazdu. | Prawo dostępu: Zasób dostępny dla wszystkich | szczegóły | |
|
|  | Knapczyk, Józef; Para, Slawomir Estimation of geometrical parameters of an elastokinematic model in a car McPherson suspension typ: artykuł
| Data wydania: 2012 | Abstrakt: Artykuł dotyczy modelowania zawieszenia McPhersona kół samochodu przy uwzględnieniu odkształceń pod obciążeniem. Pozycje i orientacje członów i przegubów zawieszenia zmontowanego i obciążonego ... więcejArtykuł dotyczy modelowania zawieszenia McPhersona kół samochodu przy uwzględnieniu odkształceń pod obciążeniem. Pozycje i orientacje członów i przegubów zawieszenia zmontowanego i obciążonego mierzono za pomocą przenośnego ramienia pomiarowego. Na podstawie wyników pomiarów uwzględniono odkształcenia w warunkach quasi-statycznych i estymowano rzeczywiste wartości parametrów geometrycznych rozpatrywanego modelu. | Prawo dostępu: Zasób dostępny dla wszystkich | szczegóły | |
|
|  | Maniowski, Michał Optymalizacja charakterystyk zawieszeń i sterowania samochodu przednionapędowego w celu szybszego pokonania łuku drogi typ: artykuł
| Data wydania: 2012 | Abstrakt: Artykuł dotyczy zwiększania osiągów samochodów przystosowywanych do sportu poprzez optymalizację charakterystyk elementów sprężystych i tłumiących w zawieszeniach kół. Parametry te są zwykle ... więcejArtykuł dotyczy zwiększania osiągów samochodów przystosowywanych do sportu poprzez optymalizację charakterystyk elementów sprężystych i tłumiących w zawieszeniach kół. Parametry te są zwykle dobierane najczęściej metodami prób i błędów. W celu przyspieszenia tego procesu zastosowano wielokryterialną optymalizację modelu symulacyjnego samochodu, o 26 współrzędnych stanu i kilkuset parametrach, opartą na algorytmach ewolucyjnych. Wektor zmiennych decyzyjnych o 31 składowych zawiera także parametry odpowiedzialne za sterowanie kierowcy. Przykład numeryczny dotyczy wyścigowego przejazdu odcinka drogi asfaltowej typu prosta–łuk–prosta samochodem Ford Focus ST170. Przedstawiono możliwości poprawienia osiągów układu samochód-kierowca w pierwszej, najtrudniejszej fazie manewru. | Prawo dostępu: Zasób dostępny dla wszystkich | szczegóły | |
|
|  | Kluziewicz, Michał; Maniowski, Michał Porównanie efektywności wyścigowej i rajdowej techniki pokonania łuku samochodem przednionapędowym typ: artykuł
| Data wydania: 2012 | Abstrakt: W artykule porównano wyniki badań modelowych opisujących sportowe techniki pokonywania wybranego łuku poziomego drogi samochodem o napędzie kół przednich. W przypadku wysokich wartości przyczepności ... więcejW artykule porównano wyniki badań modelowych opisujących sportowe techniki pokonywania wybranego łuku poziomego drogi samochodem o napędzie kół przednich. W przypadku wysokich wartości przyczepności nawierzchni i prędkości samochodu stosuje się wyścigowe techniki prowadzenia. Im bardziej śliska lub luźna jest nawierzchnia drogi, tym częściej wykorzystuje się techniki określane jako rajdowe. Do analizy symulacyjnej wykorzystano nieliniowy model (tzw. rowerowy) dynamiki samochodu przednionapędowego Peugeot 106 XSI (N-grupowy). Model zweryfikowano podczas badań drogowych. Do oceny efektywności rozważanych technik przejazdu tego samego łuku drogi o różnych współczynnikach przyczepności wykorzystano kryteria: czas przejazdu, prędkość początkowa i końcowa manewru, kąt znoszenia, prędkość zmian kąta znoszenia oraz możliwość korekcji trajektorii ruchu. | Prawo dostępu: Zasób dostępny dla wszystkich | szczegóły | |
|
|  | Kozioł, Stanisław; Zbrowski, Andrzej; Gidlewski, Mirosław Aparatura do badania stateczności i kierowalności pojazdów specjalnych przeznaczonych dla służb ratowniczych typ: artykuł
| Data wydania: 2012 | Abstrakt: W artykule opisano zestaw aparatury do oceny stateczności i kierowalności pojazdów pożarniczych lub innych samochodów z wysoko umieszczonym środkiem masy. W skład systemu pomiarowego wchodzą czujniki ... więcejW artykule opisano zestaw aparatury do oceny stateczności i kierowalności pojazdów pożarniczych lub innych samochodów z wysoko umieszczonym środkiem masy. W skład systemu pomiarowego wchodzą czujniki pozwalające na pomiar wartości parametrów, charakteryzujących wymuszenia działające na badany pojazd i jego reakcje w warunkach dynamicznych, układ zbierania danych oraz oprogramowanie do sterowania pomiarami i analizy wyników. Aparatura pozwala na rejestrację prędkości wzdłużnej i poprzecznej pojazdu, przyśpieszeń i prędkości obrotowych nadwozia w trzech wzajemnie prostopadłych kierunkach, prędkości obrotowych kół jezdnych, przechyłów bocznych oraz momentu siły, prędkości obrotowej i kąta skrętu kierownicy. System jest przeznaczony do realizacji standardowych testów drogowych pojazdów Straży Pożarnej. | Prawo dostępu: Zasób dostępny dla wszystkich | szczegóły | |
|
|  | Więckowski, Dariusz Analiza w dziedzinie czasu drgań pionowych ze względu na komfort podróżowania dziecka w samochodzie typ: artykuł
| Data wydania: 2012 | Abstrakt: Artykuł dotyczy badań eksperymentalnych związanych z oddziaływaniem drgań pionowych na organizm dziecka siedzącego w foteliku podczas jazdy w samochodzie i porównaniu z oddziaływaniem takich drgań ... więcejArtykuł dotyczy badań eksperymentalnych związanych z oddziaływaniem drgań pionowych na organizm dziecka siedzącego w foteliku podczas jazdy w samochodzie i porównaniu z oddziaływaniem takich drgań na człowieka dorosłego. Do badań wykorzystano manekiny dziecka i osoby dorosłej. Manekin dziecka był posadowiony na dwóch typach fotelików: konwencjonalnym i z systemem ISOFIX. Dokonano pomiarów przyśpieszeń w różnych punktach. Przeprowadzono analizę w dziedzinie czasu. Zaprezentowano wyniki przeprowadzonej analizy. | Prawo dostępu: Zasób dostępny dla wszystkich | szczegóły | |
|
|  | Habel, Piotr; Snamina, Jacek Regulator prądu sprężyny magnetycznej typ: artykuł
| Data wydania: 2012 | Abstrakt: Artykuł dotyczy zastosowania regulatora prądu do sterowania siłą sprężyny magnetycznej. Przedstawiono koncepcję wykorzystania generatora PWM do sterowania natężeniem w obwodzie elektrycznym sprężyny ... więcejArtykuł dotyczy zastosowania regulatora prądu do sterowania siłą sprężyny magnetycznej. Przedstawiono koncepcję wykorzystania generatora PWM do sterowania natężeniem w obwodzie elektrycznym sprężyny magnetycznej. Wykorzystano zasilacz stałoprądowy Mean Well SP-320-24. Natężenie prądu zmierzono przetwornikiem prądowym LEM LTS 15-NP. Wyznaczono stałą czasową obwodu elektrycznego sprężyny magnetycznej i jej wynik porównano z rezultatem obliczeń analitycznych. W wyniku przeprowadzonych badań sporządzono charakterystyki natężenia prądu płynącego w cewkach w funkcji napięcia wejściowego regulatora dla zakresu częstotliwości od 0,1 Hz do 20 Hz. | Prawo dostępu: Zasób dostępny dla wszystkich | szczegóły | |
|
|  | Grzegożek, Witold; Szczepka, Marcin An attempt of fuel-optimal control of scooter CVT powertrains typ: artykuł
| Data wydania: 2012 | Abstrakt: W artykule pokazano rozwiązanie problemu sterowania przekładnią do uzyskania minimalnego zużycia paliwa. Wyniki uzyskane z badań stanowiskowych układu napędowego pokazują znaczące wartości jednostkowego ... więcejW artykule pokazano rozwiązanie problemu sterowania przekładnią do uzyskania minimalnego zużycia paliwa. Wyniki uzyskane z badań stanowiskowych układu napędowego pokazują znaczące wartości jednostkowego zużycia paliwa dla maksymalnej prędkości skutera zgodnej z przepisami ruchu drogowego. Stosując przekładnię CVT, w której wybór przełożenia może być sterowany zgodnie z opracowaną strategią rozwiązanie problemu znacznego zużycia paliwa jest możliwe. Elektromechaniczne siłowniki zapewniają wybór przełożenia niezależnie od prędkości obrotowej silnika. Takie rozwiązanie konstrukcyjne pozwala opracować strategię sterowania zapewniającą zmniejszenie zużycia paliwa przez skuter. W tym artykule prezentowana jest strategia sterowania zapewniająca zmniejszenie zużycia paliwa o 20%. Ta strategia została opracowana z wykorzystaniem mapy zużycia paliwa w określonym modelu eksploatacji skutera. Możliwości realizacji opracowanej strategii sterowania były testowane na stanowisku hamownianym. | Prawo dostępu: Zasób dostępny dla wszystkich | szczegóły | |
|
|  | Bieniek, Andrzej; Augustynowicz, Andrzej Zjawiska hydrodynamiczne w układzie zacisku cięgna samochodowej przekładni CVT a wskaźniki jej pracy typ: artykuł
| Data wydania: 2012 | Abstrakt: W opracowaniu przedstawiono podstawowe zależności matematyczne, opisujące zjawiska zachodzące w układzie hydraulicznym przekładni bezstopniowej, uwzględniające działanie sił odśrodkowych na ... więcejW opracowaniu przedstawiono podstawowe zależności matematyczne, opisujące zjawiska zachodzące w układzie hydraulicznym przekładni bezstopniowej, uwzględniające działanie sił odśrodkowych na olej znajdujący się w cylindrach wywierających siłę zacisku cięgna pomiędzy powierzchniami stożkowymi kół przekładni. Publikacja zawiera opis proponowanej modyfikacji układu sterowania przekładnią dzięki zastosowaniu dodatkowego czujnika ciśnienia w układzie hydraulicznym. Równocześnie przedstawiono wyniki badań samochodowej przekładni CVT. Dokonano analizy wpływu zjawisk hydrodynamicznych na wybrane wskaźniki jej pracy, takie jak siła naporu (zacisku) cięgna na poszczególnych kołach przekładni, iloraz sił naporu, estymowanego współczynnika tarcia pomiędzy cięgnem a kołami przekładni. Modyfikacja algorytmu sterowania może przyczynić się do poprawy wskaźników pracy przekładni przy równoczesnym zapewnieniu jej bezpieczeństwa dzięki zminimalizowaniu możliwości wystąpienia poślizgu cięgna. | Prawo dostępu: Zasób dostępny dla wszystkich | szczegóły | |
|
|  | Pakuła, Andrzej Modelowanie geometrii zazębienia przekładni pasowych zębatych typ: artykuł
| Data wydania: 2012 | Abstrakt: W artykule przedstawiono model geometryczny zazębienia przekładni pasowych zębatych. Na podstawie modelu napisano program symulujący. Wykorzystano środowisko Mathematica. Przeprowadzono symulacje ... więcejW artykule przedstawiono model geometryczny zazębienia przekładni pasowych zębatych. Na podstawie modelu napisano program symulujący. Wykorzystano środowisko Mathematica. Przeprowadzono symulacje współpracy zazębienia bez obciążenia i napięcia wstępnego. Symulacje przeprowadzono dla zarysu HTD i dla porównania dla zarysu L oraz zazębienia mieszanego koło HTD z pasem L. Największe obciążenie boku zęba i zarazem największe zużycie występuje w miejscach największej interferencji (nałożenia zarysów) zęba pasa i koła. Wyniki symulacji zgadzają się ze zużyciem pasów po przebiegu nominalnym dla zarysów HTD i L. Dla pary mieszanej wyniki symulacji pokazują, że interferencja zarysów jest zastanawiająco mała. Wynik tej symulacji może być inspiracją do przeprowadzenia badań stanowiskowych. | Prawo dostępu: Zasób dostępny dla wszystkich | szczegóły | |
|
|  | Kołodziej, Edward; Skrzyniowski, Andrzej Badania diagnostyczne samochodów na hamowni podwoziowej AutoDyn 30 typ: artykuł
| Data wydania: 2012 | Abstrakt: W artykule przedstawiono zakres możliwości oraz sposób przeprowadzenia badań na jednoosiowej hamowni SuperFlow AutoDyn 30. Jednocześnie przedstawiono przykładowe wyniki badań, mających na celu ... więcejW artykule przedstawiono zakres możliwości oraz sposób przeprowadzenia badań na jednoosiowej hamowni SuperFlow AutoDyn 30. Jednocześnie przedstawiono przykładowe wyniki badań, mających na celu określenie wpływu wybranych czynników, związanych zarówno z przygotowaniem pojazdu, jak i sposobem prowadzenia badań, na uzyskane wartości mierzonych parametrów. | Prawo dostępu: Zasób dostępny dla wszystkich | szczegóły | |
|
|  | Wojs, Jacek Motocykle dla niepełnosprawnych motorycznie typ: artykuł
| Data wydania: 2012 | Abstrakt: Artykuł jest przeglądem wybranych konstrukcji motocykli przeznaczonych dla osób niepełnosprawnych: zwykły motocykl jednośladowy ze specjalnymi kółkami pomocniczymi ustawianymi siłownikiem hydraulicznym, ... więcejArtykuł jest przeglądem wybranych konstrukcji motocykli przeznaczonych dla osób niepełnosprawnych: zwykły motocykl jednośladowy ze specjalnymi kółkami pomocniczymi ustawianymi siłownikiem hydraulicznym, stabilizującymi pojazd, motocykle z wózkami bocznymi dla motocyklistów na wózkach i bez wózków inwalidzkich. W tych motocyklach i trójkołowcach stosuje się Kliktronic Electric Shifter, sprzęgła i przekładnie automatyczne. Przedstawiono także konstrukcje trójkołowców inwalidzkich. Opisano nakładkowe mechanizmy do sterowania układem kierowniczym dokonując klasyfikacji tego mechanizmu. | Prawo dostępu: Zasób dostępny dla wszystkich | szczegóły | |
|
|  | Szczęsny, Piotr; Rymarz, Joanna Korelacja wybranych wskaźników bezpieczeństwa ruchu drogowego na przykładzie Polski i krajów sąsiednich typ: artykuł
| Data wydania: 2012 | Abstrakt: W artykule przedstawiono wyniki analizy korelacyjnej przeprowadzonej w odniesieniu do wybranych wskaźników bezpieczeństwa ruchu drogowego w Polsce i siedmiu krajach sąsiednich. Stwierdzono wysoką ... więcejW artykule przedstawiono wyniki analizy korelacyjnej przeprowadzonej w odniesieniu do wybranych wskaźników bezpieczeństwa ruchu drogowego w Polsce i siedmiu krajach sąsiednich. Stwierdzono wysoką ujemną korelację gęstości dróg ze wskaźnikami liczby zabitych na 100 wypadków oraz 100 rannych, co pozwala sądzić, iż w krajach o dobrze rozwiniętej sieci drogowej ciężkość wypadków wyrażona wskaźnikami liczby zabitych istotnie maleje. Wykazano silną korelację ujemną wskaźników liczby zabitych oraz rannych na 100 wypadków, co dowodzi iż zmniejszenie ciężkości wypadków nie ogranicza liczby poszkodowanych, lecz prowadzi do zwiększenia liczby rannych. | Prawo dostępu: Zasób dostępny dla wszystkich | szczegóły | |
|
|  | Nowacki, Gabriel; Niedzicka, Anna Conception of event data recorder black box for all types of the motor vehicles typ: artykuł
| Data wydania: 2012 | Abstrakt: Artykuł dotyczy rejestratora zdarzeń – czarnej skrzynki dla wszystkich typów pojazdów samochodowych. Urządzenie będzie rejestrować wiele danych nt. stanu technicznego pojazdu, sposobu jego prowadzenia ... więcejArtykuł dotyczy rejestratora zdarzeń – czarnej skrzynki dla wszystkich typów pojazdów samochodowych. Urządzenie będzie rejestrować wiele danych nt. stanu technicznego pojazdu, sposobu jego prowadzenia oraz BRD. Rejestrator może być wykorzystany w samochodach osobowych, służbowych, taksówkach, autobusach, samochodach ciężarowych. Rejestrator może pełnić rolę neutralnego świadka dla policji, sądów i firm ubezpieczeniowych, którym ułatwi rekonstrukcję przebiegu wypadków drogowych i dostarczy dowodów na temat jego sprawców. Urządzenie przyczyni się do zgodnej z przepisami i ekonomicznej jazdy, co w znaczny sposób ograniczy liczbę wypadków drogowych oraz zanieczyszczenie środowiska. | Prawo dostępu: Zasób dostępny dla wszystkich | szczegóły | |
|
|  | Krzemień, Piotr; Gajek, Andrzej Wpływ postaci funkcji jakości oraz wag kryteriów cząstkowych na wyniki optymalizacji zderzenia metodą genetyczną typ: artykuł
| Data wydania: 2012 | Abstrakt: W artykule przedstawiono analizę metody optymalizacyjnej zderzenia pojazdów, opartej na algorytmie genetycznym. Skoncentrowano się na analizie funkcji jakości w optymalizacji wielokryterialnej. Funkcja ... więcejW artykule przedstawiono analizę metody optymalizacyjnej zderzenia pojazdów, opartej na algorytmie genetycznym. Skoncentrowano się na analizie funkcji jakości w optymalizacji wielokryterialnej. Funkcja jakości została opracowana dla kilku kryteriów uwzględnianych jednocześnie, z zastosowaniem metody ważonego kryterium zbiorczego. W celu dokonania analizy wykorzystano program do rekonstrukcji wypadków drogowych. Funkcja jakości w programie optymalizacyjnym umożliwia zadeklarowanie wag poszczególnych kryteriów, według których przebiega optymalizacja. Kryteriami tymi są usytuowania pośrednie i końcowe środków mas pojazdów, ich usytuowanie kątowe oraz parametr EES. W artykule przeanalizowano wpływ wag poszczególnych kryteriów na wartości prędkości przedzderzeniowych i wartość funkcji jakości. Przedstawiono różne warianty obliczeń na przykładzie rzeczywistego testu zderzeniowego. Wykazano ryzyko uzyskania nieprawidłowych fizykalnie obliczeń w przypadku nieumiejętnego dobierania wag poszczególnych kryteriów, pomimo uzyskania niedużej wartości błędu całkowitego. Błąd ten, będący wartością funkcji jakości, nie zawsze jest miarą fizykalnej poprawności obliczeń symulacyjnych. | Prawo dostępu: Zasób dostępny dla wszystkich | szczegóły | |
|
|  | Jordan, Witold; Mruk, Andrzej Badania agresywności samochodów typ: artykuł
| Data wydania: 2012 | Abstrakt: W ostatnim okresie zwrócono uwagę na skutki oddziaływania, w czasie zderzenia, jednego samochodu na osoby znajdujące się w drugim samochodzie. Oddziaływanie to określono jako agresywność samochodu. ... więcejW ostatnim okresie zwrócono uwagę na skutki oddziaływania, w czasie zderzenia, jednego samochodu na osoby znajdujące się w drugim samochodzie. Oddziaływanie to określono jako agresywność samochodu. W artykule podano definicje wskaźników, które służą do oceny agresywności. Przeprowadzono badania agresywności dla próbki losowo wybranych 600 wypadków samochodów osobowych. Pojazdy biorące udział w wypadkach zostały podzielone ze względu na grupy, którymi były segmenty kategorii handlowych. Na podstawie danych wyznaczono wskaźniki oceny agresywności samochodów. Stwierdzono, że największe prawdopodobieństwo obrażeń mają kierujący drugim pojazdem, który należy do kategorii najmniejszych pojazdów. Rozpatrując tę samą kategorię pojazdów więcej obrażeń ponoszą kierujący nie będący sprawcami wypadku, a więc pojazd sprawcy jest pojazdem bardziej agresywnym. Natomiast gdy pojazd sprawcy jest pojazdem większym i cięższym, to pojazd taki jest również bardziej agresywny, a ryzyko poniesionych obrażeń po stronie kierowcy drugiego samochodu również wzrasta. | Prawo dostępu: Zasób dostępny dla wszystkich | szczegóły | |
|
|  | Mrozik, Małgorzata ; Eliasz, Jacek Wybrane aspekty energetyczno-ekologicznego modelu cyklu życia pojazdu samochodowego typ: artykuł
| Data wydania: 2012 | Abstrakt: Artykuł odnosi się do aktualnej problematyki energetyczno-ekologicznej oceny cyklu życia pojazdów samochodowych. Charakter procesów wytwórczych oraz sposób eksploatacji pojazdów samochodowych powodują, ... więcejArtykuł odnosi się do aktualnej problematyki energetyczno-ekologicznej oceny cyklu życia pojazdów samochodowych. Charakter procesów wytwórczych oraz sposób eksploatacji pojazdów samochodowych powodują, że niezależnie od rodzaju systemu napędowego (klasyczny, elektryczny lub hybrydowy) oraz sprawności przetwarzania energii chemicznej paliwa lub innego nośnika energii w jednostce napędowej, niezwykle ważne okazują się nakłady energetyczne i obciążenia środowiskowe występujące we wszystkich fazach cyklu życia danego rodzaju pojazdu samochodowego. Na podstawie wyników uzyskanych w ramach realizowanych prac naukowo-badawczych w artykule przedstawiono wybrane aspekty energetyczno-ekologicznego modelowania cyklu życia pojazdów samochodowych na przykładzie fazy budowy dla wybranego przykładu samochodu osobowego. | Prawo dostępu: Zasób dostępny dla wszystkich | szczegóły | |
|
|  | Skrzyniowski, Andrzej; Skrzyniowska, Dorota Dlaczego CO2 w układach klimatyzacji samochodowej? typ: artykuł
| Data wydania: 2012 | Abstrakt: Układy klimatyzacji w pojazdach samochodowych to obecnie jeden z podstawowych elementów wyposażenia pojazdów samochodowych. Stosuje się je w celu zapewnienia odpowiedniego komfortu cieplnego wewnątrz ... więcejUkłady klimatyzacji w pojazdach samochodowych to obecnie jeden z podstawowych elementów wyposażenia pojazdów samochodowych. Stosuje się je w celu zapewnienia odpowiedniego komfortu cieplnego wewnątrz pojazdu. W tak określonych warunkach człowiek może osiągnąć maksymalne intelektualne i manualne zdolności. Instalacje zapewniające korzystne parametry środowiska wewnętrznego muszą być zaprojektowane zgodnie z obowiązującymi normami i przepisami, z uwzględnieniem zasad poszanowania energii oraz z zachowaniem niezbędnych środków bezpieczeństwa. CO2 jest jednym z istotnych branych pod uwagę czynników naturalnych, jaki może zastąpić czynniki szkodliwe dla środowiska (np. R 134a). | Prawo dostępu: Zasób dostępny dla wszystkich | szczegóły | |
|
|
|