Badania wytrzymałościowe wózków pasażerskich wg przepisów kolei 1435 i 1520 mm
Wariant tytułu
Strength tests on frames of bogies of passenger trains according regulations of Railway 1435 and 1520 mm
Autor
Sanecki, Henryk
Opublikowane w
Logistyka
Numeracja
nr 6
Strony
1292-1300
Data wydania
2015
Miejsce wydania
Poznań
Wydawca
Instytut Logistyki i Magazynowania
Język
polski
ISSN
1231-5478
Słowa kluczowe
pojazdy kolejowe pasażerskie, wózki, badania wytrzymałościowe ram wózków, bezpieczeństwo, tory 1435 mm vs. 1520 mm
passenger railway cars, bogies, strength tests of bogie frames, safety, 1435 vs. 1520 mm tracks
Abstrakt
W pracy zaprezentowano metodykę badań wytrzymałościowych wózków pasażerskich wg norm europejskich (głównie EN 13749) oraz norm rosyjskich dotyczących kolei 1520 mm. Porównano je pod względem zakresów badań a także stosowanych wymagań i kryteriów. Stwierdzono, że istnieją wspólne wytyczne, które opisano w oparciu o przykład. Istnieje też wiele różnic, które wymagają szczegółowego rozpatrzenia. Należy rozstrzygnąć czy trzeba przeprowadzić kosztowne badania doświadczalne, czy wystarczy dokonać weryfikacji teoretycznej, np. z zastosowaniem metody elementów skończonych.
In this paper, methods of strength tests made on passenger railway cars according the European standards (mainly EN 13749) as well as according Russian norms concerning Railways 1520 mm were presented. They were compared taking into account ranges of the tests and also the requirements and criteria of the validation of the tests. It has been found that there are common guidelines described based on an example. There are also many differences that require detailed consideration. One should decide whether costly experimental studies are necessary, or simply a theoretical verification, e.g. using finite element method, can be applied.
Klasyfikacja PKT
372319 Środki transportu szynowego. Tabor kolejowy
372300 Przemysł środków transportu
370000 Budowa maszyn. Przemysł maszynowy i metalowy