Wyszukiwanie:
|

|
Sortowanie:
|
|
|
Bibliografia Publikacji Pracowników PK (49545) | Inne bazy bibliograficzne (15033) Architektura i Sztuka Krakowa (2298) | Historia i Ludzie PK – baza w przygotowaniu (14) | Konferencje Krynickie - Referaty (7776) LXVII Konferencja Naukowa, 2022 (41) | LXVI Konferencja Naukowa, 2020 (67) | LXV Konferencja Naukowa, 2019 (58) | LXIV Konferencja Naukowa, 2018 (139) | LXIII Konferencja Naukowa, 2017 (136) | LXII Konferencja Naukowa, 2016 (150) | LXI Konferencja Naukowa, 2015 (145) | LX Konferencja Naukowa, 2014 (190) | LIX Konferencja Naukowa, 2013 (110) | LVIII Konferencja Naukowa, 2012 (168) | LVII Konferencja Naukowa, 2011 (111) | LVI Konferencja Naukowa, 2010 (130) | LV Konferencja Naukowa, 2009 (108) | LIV Konferencja Naukowa, 2008 (161) | LIII Konferencja Naukowa, 2007 (161) | LII Konferencja Naukowa, 2006 (123) | LI Konferencja Naukowa, 2005 (113) | L Konferencja Naukowa, 2004 (165) | XLIX Konferencja Naukowa, 2003 (125) | XLVIII Konferencja Naukowa, 2002 (137) | XLVII Konferencja Naukowa, 2001 (154) | XLVI Konferencja Naukowa, 2000 (140) | XLV Konferencja Naukowa, 1999 (161) | XLIV Konferencja Naukowa, 1998 (140) | XLIII Konferencja Naukowa, 1997 (153) | XLII Konferencja Naukowa, 1996 (164) | XLI Konferencja Naukowa, 1995 (173) | XL Konferencja Naukowa, 1994 (151) | XXXIX Konferencja Naukowa, 1993 (148) | XXXVIII Konferencja Naukowa, 1992 (117) | XXXVII Konferencja Naukowa, 1991 (125) | XXXVI Konferencja Naukowa, 1990 (109) | XXXV Konferencja Naukowa, 1989 (150) | XXXIV Konferencja Naukowa, 1988 (177) | XXXIII Konferencja Naukowa, 1987 (195) | XXXII Konferencja Naukowa, 1986 (190) | XXXI Konferencja Naukowa, 1985 (180) | XXX Konferencja Naukowa, 1984 (143) | XXIX Konferencja Naukowa, 1983 (141) | XXVIII Konferencja Naukowa, 1982 (120) | XXVII Konferencja Naukowa, 1981 (160) | XXVI Konferencja Naukowa, 1980 (169) | XXV Konferencja Naukowa, 1979 (177) | XXIV Konferencja Naukowa, 1978 (143) | XXIII Konferencja Naukowa, 1977 (120) | XXII Konferencja Naukowa, 1976 (143) | XXI Konferencja Naukowa, 1975 (132) | XX Konferencja Naukowa, 1974 (151) | XIX Konferencja Naukowa, 1973 (131) | XVIII Konferencja Naukowa, 1972 (112) | XVII Konferencja Naukowa, 1971 (120) | XVI Konferencja Naukowa, 1970 (116) | XV Konferencja Naukowa, 1969 (75) | XIV Konferencja Naukowa, 1968 (114) | XIII Konferencja Naukowa, 1967 (100) | XII Konferencja Naukowa, 1966 (106) | XI Konferencja Naukowa, 1965 (81) |
| Niepublikowane prace naukowe pracowników PK (1994-2012) (4941) |
|
Jednostki PK
Opcje
|
Wariant tytułu | | Braking of the car during high velocity driving. Judder Vibrations | Forma publikacji | | referat/rozdział w monografii | Tytuł źródła | | XVII Konferencja Problemy Rekonstrukcji Wypadków Drogowych | Redaktor źródła | | Ciępka, Piotr; Wach, Wojciech | Miejsce wydania | | Kraków | Wydawca | | Wydaw. Instytutu Ekspertyz Sądowych | Wydawnictwo według MEiN | | Wydawnictwo Instytutu Ekspertyz Sądowych | Data wydania | | 2021 | Język | | polski | Seria/Czasopismo | | Paragraf na Drodze | ISSN serii | | 1505-3520 | Zakres stron | | 97-104 | Oznaczenie ilustracji | | il. (w tym kolor.) | Bibliografia (na str.) | | 103 | Bibliografia (liczba pozycji) | | 7 | Oznaczenie streszczenia | | Streszcz. | ISBN | | 978-83-87425-58-6 | Uwagi | | Nr spec. | Nazwa konferencji | | XVII Konferencja Problemy Rekonstrukcji Wypadków Drogowych | Miejsce konferencji | | Zakopane (konferencja hybrydowa) | Data konferencji | | 20-21.09.2021 | Charakter pracy | | publikacja naukowa | Publikacja recenzowana | | tak | Opis bibliograficzny | | Hamowanie przy dużych prędkościach jazdy. Drgania "judder" / Robert Janczur, Wiesław Pieniążek, Adam Kot, Jacek Sroka // W: XVII Konferencja Problemy Rekonstrukcji Wypadków Drogowych / oprac. red. ... więcejHamowanie przy dużych prędkościach jazdy. Drgania "judder" / Robert Janczur, Wiesław Pieniążek, Adam Kot, Jacek Sroka // W: XVII Konferencja Problemy Rekonstrukcji Wypadków Drogowych / oprac. red. Piotr Ciępka, Wojciech Wach. – Kraków : Wydaw. Instytutu Ekspertyz Sądowych, 2021. – (Paragraf na Drodze, ISSN 1505-3520). – S. 97-104 : il. (w tym kolor.). – Bibliogr. 7 poz., Streszcz. – Tyt. streszcz.: Braking of the car during high velocity driving. Judder Vibrations. – Nr spec. – ISBN 978-83-87425-58-6 |
Słowa kluczowe | | hamowanie na wprost, pulsacje momentu hamującego, drgania "judder", bezpieczeństwo czynne, komfort
straight line braking, braking torque oscillations, judder vibrations, active safety, driving comfort | Abstrakt | | Podczas hamowania przy dużych prędkościach, ze średnią intensywnością (układ ABS nie uaktywnia się), są wzbudzane pulsacje momentu hamującego, które przeno-szą się na zawieszenie kół, nadwozie ... więcejPodczas hamowania przy dużych prędkościach, ze średnią intensywnością (układ ABS nie uaktywnia się), są wzbudzane pulsacje momentu hamującego, które przeno-szą się na zawieszenie kół, nadwozie i układ kierowniczy. Drgania te, znane w litera-turze światowej pod nazwa „judder”, są nieprzyjemnie odczuwane na kierownicy, pedale hamulca i często na nadwoziu. Niejednokrotnie występują przy tym wyraźne efekty akustyczne. Główną przyczyną takich pulsacji są odchyłki w geometrii tarcz hamulcowych, które istnieją nawet w stanie nowym. Występowanie opisanych zja-wisk może być powodem reklamacji u dealera i producenta pojazdu. W pracy pokazano wstępne wyniki badań eksperymentalnych opisanego wyżej ha-mowania, podczas jazdy na wprost. Przedstawiono graficznie przebiegi pulsacji mo-mentu hamującego powodujące pulsacje sił w drążkach kierowniczych, pulsacje momentu na kierownicy i zmiany ciśnienia w układzie hydraulicznym, odczuwalne na pedale hamulca. Przeprowadzono analizę jakościową wyników i skutków z punk-tu widzenia bezpieczeństwa czynnego, obciążeń układu zawieszenia i układu kierow-niczego oraz komfortu jazdy. Analiza ilościowa będzie wykonana w odrębnej pracy.
When car is braking with high initial velocity then the oscillations of braking torque can be induced, if medium intensity of braking is used (ABS system is not active). These oscillations are transferred ... więcejWhen car is braking with high initial velocity then the oscillations of braking torque can be induced, if medium intensity of braking is used (ABS system is not active). These oscillations are transferred to chassis elements e.g. suspension, steering system and car body also. The acoustic effects can also take place. These vibrations are known as „judder” and are partially described in literature. The main causes of these phenomena’s are a defects in brake disc geometry i.e. axial side face run-out and disc thickness varia-tions. These defects it can be observed in new state of brake discs and pads also and can be causes of clients complaints. In this paper the results of introductory experimental research are presented in graphical form in time domain. The oscillations of braking torque appear as variations of fluid pressure in hydraulic braking system which is feel on brake pedal. The qualitative analy-sis of obtained results was performed from active safety and drive comfort point of view. The following runs of oscillation in time function are shown: braking liquid pres-sure, braking torque, steering rod’s forces, steering wheel torque, longitudinal and lateral accelerations of front wheels. The quantitative analysis of problem will be object of separate paper. |
Lista MNiSW/MEiN | | tak | Punktacja czasopisma | | 20 | Punktacja MNiSW/MEiN (rozdział) | | 20 | Dyscyplina | | inżynieria mechaniczna Dziedzina nauk inżynieryjno-technicznych |
Publikacja w Open Access (OA) | | nie |
|