Specjalizuje się w projektowaniu pojazdów szynowych ze szczególnym uwzględnieniem kabin sterowniczych. Jest autorem lub współautorem kilkunastu projektów stanowisk sterowniczych maszynistów do pojazdów szynowych, eksploatowanych łącznie w kilkuset pojazdach. Absolwent Wydziału Form Przemysłowych ASP w Krakowie – specjalność: Wzornictwo (zakres: projektowanie środków transportu, projektowanie ergonomiczne) oraz studiów podyplomowych: Budowa i Eksploatacja Pojazdów Szynowych na Politechnice Krakowskiej. Dyplom magisterski pt.: „Projekt nowoczesnego stanowiska motorniczego tramwaju” zrealizował w Katedrze Kształtowania Środków Pracy pod kierunkiem prof. Adama Gedliczki w 2008 roku. Praca nagrodzona została medalem TPSP w Krakowie. W czasie studiów odbył praktyki zawodowe w Zakładach Samochodowych JELCZ SA oraz w biurze projektowym MARAD, współpracującym z firmą PESA Bydgoszcz SA. W 2007 roku stypendysta na Moholy-Nagy University w Budapeszcie – kierunek: projektowanie środków transportu pod patronatem koncernu Daimler-Chrysler AG. W ramach studiów ściśle współpracował również nowosądecką firmą NEWAG, gdzie wdrażał swoje pierwsze projekty dotyczące pojazdów szynowych. W lipcu 2021 obronił wynikiem bardzo dobrym przewód doktorski pt.: „Opracowanie standardów metodologii projektowania kabin sterowniczych do pojazdów szynowych na podstawie doświadczeń zdobytych podczas 10. letniej pracy zawodowej przy projektowaniu pojazdów szynowych”.
Od 2008 roku jest pracownikiem Katedry Pojazdów Szynowych i Transportu Politechniki Krakowskiej w Zespole Budowy i Eksploatacji Pojazdów Szynowych, w której prowadzi zajęcia dydaktyczne związane z projektowaniem, budową i eksploatacją nowoczesnych pojazdów szynowych, realizuje projekty dla przemysłu oraz prace naukowo – badawcze.
Od 2010 roku pracuje równolegle w firmie NEWAG Nowy Sącz, w której pełni obecnie funkcję zastępcy kierownika Działu Badań i Rozwoju. W ramach pracy zawodowej zajmuje się projektowaniem i koordynacją projektów pojazdów szynowych (www.newag.pl)
Opiekun i współtwórca innowacyjnej, dualnej specjalności kształcenia kadry inżynierskiej o nazwie: Inżynieria Pojazdów Szynowych (http://m8.mech.pk.edu.pl/IPS), uruchomionej w 2017 roku przez KPSiT przy współpracy z Grupą NEWAG oraz innymi wiodącymi przedsiębiorstwami i instytucjami z branży pojazdów szynowych. W grudniu 2018 roku otrzymał nagrodę zespołową Rektora Politechniki Krakowskiej za osiągnięcie dydaktyczne dotyczące opracowania innowacyjnego programu nauczania na tej specjalności.
Współtwórca projektu „Autonomizacja jazdy tramwajem jako narzędzie wspierające pracę motorniczych” w ramach którego 27 i 28 stycznia 2020 roku odbyły się pokazowe jazdy pierwszego polskiego tramwaju sterowanego w trybie autonomicznym. Wagon typu 126 „Nevelo” produkcji NEWAGu, przejechał automatyczne (bez motorniczego) trasę na odcinku Muzeum Narodowe – Cichy Kącik – Muzeum Narodowe, zatrzymując się na wszystkich przystankach oraz zgodnie z przepisami. W projekcie tym odpowiadał za koordynację działań firm uczestniczących w tym przedsięwzięciu, doradztwo techniczne dla programistów układu sterowania autonomicznego oraz wszystkie testy ruchowe tramwaju. Za ten projekt otrzymał nagrodę zespołową Rektora Politechniki Krakowskiej w kategorii organizacyjnej.
Współtwórca studium w ramach projektu „Studium wykonalności budowy szybkiego, bezkolizyjnego transportu szynowego w Krakowie”, którego zakres obejmuje opracowanie dokumentu pozwalającego na dokładne określenie warunków realizacji szybkiego i bezkolizyjnego transportu szynowego w Krakowie z uwzględnieniem metra. Odpowiadał z określenie wytycznych związanych z doborem i konfiguracją pojazdów (tramwaje / metro) dla zakładanych potrzeb transportowych.
Twórca autorskich programów nauczania dla przedmiotów związanych z projektowaniem pojazdów szynowych.
W roku akademickim 2020/2021 został wybrany najlepszym dydaktykiem Wydziału Mechanicznego PK (kategoria: wykłady) w plebiscycie zorganizowanym przez Samorząd Studencki.
Od sierpnia 2022 jest przedstawicielem Katedry w Komisji Technicznej ds. kabiny maszynisty, powołanej przez Polską Izbę Producentów Urządzeń i Usług na Rzecz Kolei, na wniosek firm współpracujących z branżą kolejową, a tym samym kreujących ten sektor gospodarki. Jej zakres działania obejmuje analizy funkcjonalności miejsca pracy maszynisty oraz wypracowanie standardów, dzięki którym miejsce to będzie bardziej ergonomiczne i komfortowe oraz spełniające wymogi bezpieczeństwa.
Prelegent na krajowych i międzynarodowych konferencjach dotyczących branży pojazdów szynowych w zakresie budowy i nowoczesnych rozwiązań projektowych oraz szkoleń.
Uzyskał kilka nagród za rozwiązania w dziedzinie projektowania pojazdów szynowych w tym nagrodę zespołową w Ogólnopolskim Konkursie Poprawy Warunków (2009) organizowanym przez CIOP i Ministerstwo Pracy za projekt zdalnie sterowanej lokomotywy spalinowej 6Dg. W 2010 roku zastrzeżone zostały w Urzędzie Patentowym RP wzory przemysłowe rodziny modułowych stanowisk maszynisty zaprojektowanych przez niego dla lokomotyw jednokabinowych.
Pasjonat transportu szynowego. Autor jednej z największych stron internetowych poświęconej tej tematyce – www.transportszynowy.pl szeroko omawiającej zagadnienia dotyczące budowy taboru kolejowego, tramwajowego, metra oraz infrastruktury.
Pomysłodawca i współtwórca pierwszego w Polsce symulatora jazdy tramwajem z realistyczną kabiną w skali 1:1 – m8.mech.pk.edu.pl/symulator oraz profil FB: facebook.com/symulatortramwajuNGT6 W projekcie odpowiadał za koordynację prac, budowę kompletnej kabiny na wzór tej oryginalnej oraz jej układu elektrycznego oraz wsparcie merytoryczne z zakresu budowy i eksploatacji tramwaju NGT6 dla twórców oprogramowania symulacji. Obecnie pełni funkcję Głównego Instruktora, nadzorując jazdy szkoleniowe i dydaktyczne. W grudniu 2017 otrzymał Nagrodę Rektora Politechniki Krakowskiej za stanowisko laboratoryjne Symulatora Tramwaju, które przyczyniło się w sposób znaczący dla zwiększania potencjału dydaktycznego Uczelni, wpłynęło na jej promocję oraz, dzięki któremu propagowany jest transport zbiorowy i bezpieczeństwo w ruchu drogowym.
Od czerwca 2016 roku posiada pozwolenie do prowadzenia tramwajów na terenie RP.
Od 2021 roku prowadzi na symulatorze szkolenia kandydatów na motorniczych, odbywających kurs na pozwolenie do prowadzenia tramwajów w krakowskim MPK SA.
Pomysłodawca akcji edukacyjnej dotyczącej propagowania transportu zbiorowego, bezpiecznego zachowania się wobec tramwajów oraz zwrócenia uwagi na charakter pracy prowadzących tramwaje. Akcja ta polega na udostępnianiu osobom zainteresowanym możliwości jazd w Symulatorze Tramwaju NGT6 w formie indywidualnej, prezentacji grupowych czy też w ramach organizowanych cyklicznie Dni Otwartych Symulatora. Uczestnicy akcji otrzymują autorskie zestawy materiałów edukacyjnych, dotyczących eksploatacji i bezpieczeństwa oraz przepisów związanych z eksploatacją tramwajów.
Uczestniczy w projekcie „Laboratorium Małego Inżyniera”, realizowanym w ramach konkursu „Trzecia Misja Uczelni”, organizowanego przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju – wpisującego się w ideę społecznej odpowiedzialności nauki. Jego celem jest opracowanie i realizacja programów kształcenia i działań dydaktycznych, kursów oraz szkoleń we współpracy z podmiotami działającymi na rzecz edukacji. Projekt realizowany jest w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój 2014-2020 współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego.
W ramach pracy zawodowej współpracuje z wiodącymi firmami krajowymi i zagranicznymi w zakresie projektowania i konfiguracji wyposażenia pojazdów szynowych, instytutami naukowo – badawczymi, jednostkami certyfikacyjnymi i homologacyjnymi oraz przewoźnikami kolejowymi i miejskimi.
Propagator transportu szynowego i komunikacji zbiorowej. Poprzez wspomnianą stronę internetową, pracę w branży pojazdów szynowych w tym dydaktykę oraz posiadane uprawnienia do prowadzenia tramwajów czynnie wpływa na przekonywanie do korzystania ze środków transportu masowego, wskazując zalety takiej komunikacji oraz prawidłowych i bezpiecznych zachowań względem pojazdów szynowych. Dzięki realizowanym projektom, szkoleniom ma bezpośredni wpływ na stwarzanie optymalnych warunków pracy dla prowadzących pojazdy szynowe.
W ramach pracy dydaktycznej prowadzi prace dyplomowe jako promotor z tematyki takiej jak: 1. Konfiguracja szynowych pojazdów pasażerskich i lokomotyw – pojazdy nowe / modernizowane. 2. Projektowanie przestrzeni pasażerskich pojazdów szynowych z doborem wyposażenia. 3. Projektowanie kabin sterowniczych pojazdów szynowych z doborem wyposażenia. 4. Projektowanie wyposażenia pojazdów szynowych. 5. Projektowanie pojazdów szynowych w zakresie modernizacji. 6. Analizy ergonomiczne rozwiązań dedykowanych do pojazdów szynowych. 7. Analizy eksploatacyjne i funkcjonalne pojazdów szynowych w aspekcie rozwiązań projektowych. 8. Innowacyjne projektowanie pojazdów szynowych 9. Rozwiązania poprawiające bezpieczeństwo eksploatacji i użytkowania pojazdów szynowych.
Nagrody na PK: 2017 – Nagroda zespołowa Rektora Politechniki Krakowskiej za osiągnięcie organizacyjne dotyczące uruchomienie stanowiska laboratoryjnego pierwszego polskiego Symulatora Tramwaju. 2018 – Nagroda zespołowa Rektora Politechniki Krakowskiej za osiągnięcie dydaktyczne dotyczące opracowania innowacyjnego programu nauczania na specjalności IPS. 2019 – Nagroda za działania promocyjne na rzecz uczelni. 2020 – Nagroda zespołowa Rektora Politechniki Krakowskiej za osiągnięcie organizacyjne dotyczące pierwszego w Polsce przejazdu tramwaju w trybie sterowania autonomicznego. 2021 – Nagroda dla najlepszego (e)dydaktyka Wydziału Mechanicznego PK w kategorii: wykłady.
|