Wyszukiwanie:
|

|
Sortowanie:
|
|
|
Bibliografia Publikacji Pracowników PK (49507) | Inne bazy bibliograficzne (15032) Architektura i Sztuka Krakowa (2298) | Historia i Ludzie PK – baza w przygotowaniu (13) | Konferencje Krynickie - Referaty (7776) LXVII Konferencja Naukowa, 2022 (41) | LXVI Konferencja Naukowa, 2020 (67) | LXV Konferencja Naukowa, 2019 (58) | LXIV Konferencja Naukowa, 2018 (139) | LXIII Konferencja Naukowa, 2017 (136) | LXII Konferencja Naukowa, 2016 (150) | LXI Konferencja Naukowa, 2015 (145) | LX Konferencja Naukowa, 2014 (190) | LIX Konferencja Naukowa, 2013 (110) | LVIII Konferencja Naukowa, 2012 (168) | LVII Konferencja Naukowa, 2011 (111) | LVI Konferencja Naukowa, 2010 (130) | LV Konferencja Naukowa, 2009 (108) | LIV Konferencja Naukowa, 2008 (161) | LIII Konferencja Naukowa, 2007 (161) | LII Konferencja Naukowa, 2006 (123) | LI Konferencja Naukowa, 2005 (113) | L Konferencja Naukowa, 2004 (165) | XLIX Konferencja Naukowa, 2003 (125) | XLVIII Konferencja Naukowa, 2002 (137) | XLVII Konferencja Naukowa, 2001 (154) | XLVI Konferencja Naukowa, 2000 (140) | XLV Konferencja Naukowa, 1999 (161) | XLIV Konferencja Naukowa, 1998 (140) | XLIII Konferencja Naukowa, 1997 (153) | XLII Konferencja Naukowa, 1996 (164) | XLI Konferencja Naukowa, 1995 (173) | XL Konferencja Naukowa, 1994 (151) | XXXIX Konferencja Naukowa, 1993 (148) | XXXVIII Konferencja Naukowa, 1992 (117) | XXXVII Konferencja Naukowa, 1991 (125) | XXXVI Konferencja Naukowa, 1990 (109) | XXXV Konferencja Naukowa, 1989 (150) | XXXIV Konferencja Naukowa, 1988 (177) | XXXIII Konferencja Naukowa, 1987 (195) | XXXII Konferencja Naukowa, 1986 (190) | XXXI Konferencja Naukowa, 1985 (180) | XXX Konferencja Naukowa, 1984 (143) | XXIX Konferencja Naukowa, 1983 (141) | XXVIII Konferencja Naukowa, 1982 (120) | XXVII Konferencja Naukowa, 1981 (160) | XXVI Konferencja Naukowa, 1980 (169) | XXV Konferencja Naukowa, 1979 (177) | XXIV Konferencja Naukowa, 1978 (143) | XXIII Konferencja Naukowa, 1977 (120) | XXII Konferencja Naukowa, 1976 (143) | XXI Konferencja Naukowa, 1975 (132) | XX Konferencja Naukowa, 1974 (151) | XIX Konferencja Naukowa, 1973 (131) | XVIII Konferencja Naukowa, 1972 (112) | XVII Konferencja Naukowa, 1971 (120) | XVI Konferencja Naukowa, 1970 (116) | XV Konferencja Naukowa, 1969 (75) | XIV Konferencja Naukowa, 1968 (114) | XIII Konferencja Naukowa, 1967 (100) | XII Konferencja Naukowa, 1966 (106) | XI Konferencja Naukowa, 1965 (81) |
| Niepublikowane prace naukowe pracowników PK (1994-2012) (4941) |
|
Jednostki PK
Opcje
|  | Kwiatkowski, Krzysztof Budowle stylu nadwiślańskiego jako implanty pamięci intencjonalnej. Aspekty urbanistyczne typ: rozdział/fragment książki |  
|
|
|
Tytuł źródła | | Implanty pamięci społecznej : teoria i przykłady | Redaktor źródła | | Gortych, Dominika; Skoczylas, Łukasz | Miejsce wydania | | Poznań | Wydawca | | Wydaw. Rys | Wydawnictwo według MEiN | | Wydawnictwo Rys Tomasz Paluszyński | Data wydania | | 2017 | Język | | polski | Zakres stron | | 121-142 | Oznaczenie ilustracji | | fot., tab. | Bibliografia (na str.) | | 141-142 | ISBN | | 978-83-65483-45-4 | Charakter pracy | | publikacja naukowa | Rodzaj fragmentu publikacji | | rozdział w monografii | Publikacja recenzowana | | tak | Opis bibliograficzny | | Budowle stylu nadwiślańskiego jako implanty pamięci intencjonalnej. Aspekty urbanistyczne / Krzysztof Kwiatkowski // W: Implanty pamięci społecznej : teoria i przykłady / pod red. Dominiki Gortych ... więcejBudowle stylu nadwiślańskiego jako implanty pamięci intencjonalnej. Aspekty urbanistyczne / Krzysztof Kwiatkowski // W: Implanty pamięci społecznej : teoria i przykłady / pod red. Dominiki Gortych i Łukasza Skoczylasa. – Poznań : Wydaw. Rys, 2017. – S. 121-142 : fot., tab. – Bibliogr. s. 141-142. – ISBN 978-83-65483-45-4 |
Słowa kluczowe | | architektura, styl narodowy, pamięć społeczna, tradycja wynaleziona | Abstrakt | | Budowle projektowane w konwencji tzw. stylów narodowych były specyficznym przykładem architektonicznych implantów pamięci społecznej, które można by określić jako implanty pamięci intencjonalnej. ... więcejBudowle projektowane w konwencji tzw. stylów narodowych były specyficznym przykładem architektonicznych implantów pamięci społecznej, które można by określić jako implanty pamięci intencjonalnej. Recepcja fenomenu owych stylów przeszła swoistą ewolucję: od afirmacji poprzez gwałtowną krytykę i falę szyderstw do krytycznej akceptacji. W pracy podjęto próbę analizy aspektów urbanistycznych wprowadzania budowli stylu narodowego w strukturę tkanki miejskiej. W szczególności skoncentrowano się na obiektach projektowanych przez Jana Sasa-Zubrzyckiego w ramach wykreowanego i zdefiniowanego przez niego stylu nadwiślańskiego. Zaprojektowane przez architekta budowle zrealizowano m. in. w małych miastach Małopolski i Podkarpacia: w Sokołowie Małopolskim, Błażowej, Jordanowie, Podgórzu (wówczas samodzielnym mieście). Budowle przede wszystkim o charakterze sakralnym, zlokalizowane w tych miastach spowodowały transformację ich tożsamości. Zredefiniowaną tożsamość urbanistyczną proponuję określić, trawestując określenie „tradycja wynaleziona” Erica Hobsbawma, jako „skonstruowaną tożsamość urbanistyczną”. Nowa tożsamość urbanistyczna ujawnia się w trzech głównych wymiarach. W najbardziej oczywistym – kompozycyjnym, krajobrazowym – jej symbolem jest dominanta w sylwecie miasta. Małe, prowincjonalne, na wpół wiejskie miasta otrzymały nową „skonstruowaną” sylwetę. Głównym elementem sylwety jest widoczna z dalekiej odległości dominanta, której w takim kształcie nigdy w historii nie posiadały. Forma dominanty sugeruje jej historyczną proweniencję. Ową „nieautentyczność” dominującej budowli uprawniała i usprawiedliwiała metoda twórcza kształtowania budowli. Jan Sas-Zubrzycki opisał ją w szeregu swoich prac, z których najistotniejszą dla praktyki architektonicznej jest „Styl nadwiślański jako odcień sztuki średniowiecznej w Polsce”. Architekt bardzo szczegółowo opisuje metodę kształtowania architektury o „narodowym” charakterze, wywodzącym się z historii. Przeprowadza systematyczny wywód począwszy od ogólnych treści symbolicznych kończąc na szczegółowo opisanych detalach. Drugim wymiarem „konstruowanej tożsamości urbanistycznej” jest oddziaływanie budowli na strukturę miasta. Przejawia się ono w charakterystycznym przeskalowaniu w stosunku do zastanej zabudowy (w większości parterowej lub piętrowej), celowo kształtowanym „miejskim” charakterze (w opozycji do „małomiasteczkowego” charakteru istniejącej zabudowy) oraz nasyceniu treściami symbolicznymi budowli wynikającemu z wspomnianej powyżej twórczości teoretycznej architekta. Trzecim wymiarem był wymiar społeczny. Budowa kościoła związana była z mobilizacją społeczną mieszkańców miasta i ukonstytuowaniem się określonej wspólnoty społecznej. Wrażliwość na zagadnienia pamięci społecznej utrwaliła się w przypadku wspólnoty mieszkańców miasta Błażowa. Świadczy o tym fenomen Społecznego Muzeum Ziemi Błażowskiej w Błażowej. W muzeum wysiłkiem społecznym zgromadzono zbiory dotyczące m. In. nieistniejącej już tradycji tkackiej w tym mieście oraz kultury żydowskiej. Wprowadzenie w tkankę małych miast budowli związanych z tzw. „stylem narodowym”, w tym przypadku „nadwiślańskim” zaowocowało procesem, który można by określić jako nobilitację urbanistyczną małych miast. Ocena fenomenu stylów narodowych, a wśród nich kreowanego przez Jana Sasa-Zubrzyckiego stylu nadwiślańskiego jest niejednoznaczna. Obecnie dominuje tendencja preferowania trendów uniwersalnych lub regionalnych/wernakularnych. Sądzę, że określenie „odcień” zawarte w tytule dzieła Sasa-Zubrzyckiego „Styl nadwiślański jako odcień sztuki średniowiecznej w Polsce” stanowiło swego rodzaju podświadomą antycypację tych trendów. |
Liczba arkuszy | | 1.1 | Dyscyplina | | architektura i urbanistyka Dziedzina nauk inżynieryjno-technicznych |
Publikacja w Open Access (OA) | | nie |
|