Abstrakt | | Na przykładzie projektów Antonio Sant’Eli „Stazione Aeroplani” (1912), „dworzec główny z Citta Nuova” (1913-14), „hangaru lotniczego” (1913), „stacji generatorów elektrycznych” (1913), ... więcejNa przykładzie projektów Antonio Sant’Eli „Stazione Aeroplani” (1912), „dworzec główny z Citta Nuova” (1913-14), „hangaru lotniczego” (1913), „stacji generatorów elektrycznych” (1913), „Casa a gradinate” (1914), „latarni morskiej” (1913), podjęto próbę przeanalizowania kierunku futurystycznego, pod kątem wpływu jego idei na dzisiejsze pojęcie „Miasta dla ludzi”. Idea futurystyczna, która mówi że każde pokolenie może wybudować własne miasto, w zderzeniu z prognozą ONZ która szacuje, że do roku 2050 roku prawie 80% ludności świata będzie zamieszkiwało ośrodki miejskie, oraz że równocześnie ma nastąpić wzrost populacji ludzkiej do liczby dziesięciu miliardów z obecnych siedmiu, nabiera nowego wymiaru i świeżości. W czasach współczesnych Sant’Eli rodziło się przekonanie, że przyszłość będzie ściśle związana z warsztatami, oraz fabrykami, te zaś będą rosły i mnożyły się zmieniając miasto w zakresie jego wielkości, struktury i wyrazu. Obecnie mamy do czynienia z podobną sytuacją, którą jednak generują nie fabryki czy warsztaty, ale nowe technologie. I nie są to rzeczy ideologicznie definiowalne, ale sytuacje realnie się dokonujące. Sposoby przesyłania danych różnego typu powodują zmiany w pojmowaniu budynku mieszkalnego, użyteczności publicznej, urbanistyki, oraz planowania przestrzennego, którego dotyczą również zmiany sposobów przemieszczania się ludzi. Kwestia zmiany sposobu dostarczania energii do samochodów będzie również miała wpływ chociaż nie bezpośredni na przyszłość miast. Wszystkie te zmiany które wchodzą do naszego życia, będą miały wpływ na szeroko rozumianą pracę architekta, urbanisty. To wszystko zapowiada przyszłe miasto o niespotykanej skali (metropolia), jako zdecydowaną antytezę miasta historycznego, a więc powracamy do tego co głosili futuryści, nie dosłownie ale na pewno w jakimś stopniu. Opiewanie stoczni, dworców kolejowych, fabryk przez manifest futurystyczny, miało odbicie w architekturze której parametry określał stopień wyrażonej inspiracji maszyną. Dzisiaj architekt czy urbanista nie musi się inspirować nową technologią, to technologia wymusza pewne rozwiązania projektowe i przestrzenne. Dlatego nawiązując do tytułu konferencji „Miasto dla ludzi” nie sposób uniknąć odniesienia do manifestu futurystycznego, oraz rysunków perspektywicznych Antonio Sant’Eli „La Citta Nouva”, dotyczącej nowej przebudowy Mediolanu.
In the example projects Antonio Sant’Elia Stazione Areoplani (1912), the main station of Citta Nuova (1913-1914), aviation hangar (1913), the station of electric generators (1913), Casa and Grandinate ... więcejIn the example projects Antonio Sant’Elia Stazione Areoplani (1912), the main station of Citta Nuova (1913-1914), aviation hangar (1913), the station of electric generators (1913), Casa and Grandinate (1914), lighthouse (1913), an attempt to analyze the direction of the futuristic, in terms of the impact of his ideas to today’s concept of Cities for People. The idea of a futuristic, which says that each generation can build your own town , in a collision with a forecast that the UN estimates that by 2050, nearly 80% of the world population will be living in urban centers, and that is to take place at the same time an increase in the human population to the number of ten billion from the current seven, takes on a new dimension and freshness. In modern times Sant’Elia gave rise to the belief that the future will be closely linked with the workshops and factories, and these will grow and proliferated changing the city in terms of its size, structure and expression. Currently we are dealing with a similar situation, which, however, does not generate a factory or a workshop, but new technologies. And there are things ideologically definable, but the situation really is effecting. Methods of data of various types cause changes in the understanding of a residential building, utilities, urban and spatial planning, which also applies to changes in the way the movement of people. The issue of changes in energy supply for cars will also have an impact, although not directly on the future of cities. All these changes which come into our lives, will have an impact on the wider work of an architect, urban planner. It all promises to the future city of unprecedented scale (metropolis), as the vast antithesis of the historic city, and so we return to what is proclaimed futurists, not literally but certainly to some extent. Praises yard, railway stations, factories through futuristic manifesto, was reflected in the architecture of the parameters defined degree of expressed inspiration machine. Today, architect or town planner does not need to inspire a new technology, it forces some technology and spatial design solutions. Therefore, referring to the title of the conference The city for the people not to avoid references to the futurist manifesto, and perspective drawings Antonio Sant’Elia La Citta Nouva, on the new reconstruction of Mila. |