Wyszukiwanie:
|

|
Sortowanie:
|
|
|
Bibliografia Publikacji Pracowników PK (49470) | Inne bazy bibliograficzne (15019) Architektura i Sztuka Krakowa (2298) | Historia i Ludzie PK – baza w przygotowaniu (0) | Konferencje Krynickie - Referaty (7776) LXVII Konferencja Naukowa, 2022 (41) | LXVI Konferencja Naukowa, 2020 (67) | LXV Konferencja Naukowa, 2019 (58) | LXIV Konferencja Naukowa, 2018 (139) | LXIII Konferencja Naukowa, 2017 (136) | LXII Konferencja Naukowa, 2016 (150) | LXI Konferencja Naukowa, 2015 (145) | LX Konferencja Naukowa, 2014 (190) | LIX Konferencja Naukowa, 2013 (110) | LVIII Konferencja Naukowa, 2012 (168) | LVII Konferencja Naukowa, 2011 (111) | LVI Konferencja Naukowa, 2010 (130) | LV Konferencja Naukowa, 2009 (108) | LIV Konferencja Naukowa, 2008 (161) | LIII Konferencja Naukowa, 2007 (161) | LII Konferencja Naukowa, 2006 (123) | LI Konferencja Naukowa, 2005 (113) | L Konferencja Naukowa, 2004 (165) | XLIX Konferencja Naukowa, 2003 (125) | XLVIII Konferencja Naukowa, 2002 (137) | XLVII Konferencja Naukowa, 2001 (154) | XLVI Konferencja Naukowa, 2000 (140) | XLV Konferencja Naukowa, 1999 (161) | XLIV Konferencja Naukowa, 1998 (140) | XLIII Konferencja Naukowa, 1997 (153) | XLII Konferencja Naukowa, 1996 (164) | XLI Konferencja Naukowa, 1995 (173) | XL Konferencja Naukowa, 1994 (151) | XXXIX Konferencja Naukowa, 1993 (148) | XXXVIII Konferencja Naukowa, 1992 (117) | XXXVII Konferencja Naukowa, 1991 (125) | XXXVI Konferencja Naukowa, 1990 (109) | XXXV Konferencja Naukowa, 1989 (150) | XXXIV Konferencja Naukowa, 1988 (177) | XXXIII Konferencja Naukowa, 1987 (195) | XXXII Konferencja Naukowa, 1986 (190) | XXXI Konferencja Naukowa, 1985 (180) | XXX Konferencja Naukowa, 1984 (143) | XXIX Konferencja Naukowa, 1983 (141) | XXVIII Konferencja Naukowa, 1982 (120) | XXVII Konferencja Naukowa, 1981 (160) | XXVI Konferencja Naukowa, 1980 (169) | XXV Konferencja Naukowa, 1979 (177) | XXIV Konferencja Naukowa, 1978 (143) | XXIII Konferencja Naukowa, 1977 (120) | XXII Konferencja Naukowa, 1976 (143) | XXI Konferencja Naukowa, 1975 (132) | XX Konferencja Naukowa, 1974 (151) | XIX Konferencja Naukowa, 1973 (131) | XVIII Konferencja Naukowa, 1972 (112) | XVII Konferencja Naukowa, 1971 (120) | XVI Konferencja Naukowa, 1970 (116) | XV Konferencja Naukowa, 1969 (75) | XIV Konferencja Naukowa, 1968 (114) | XIII Konferencja Naukowa, 1967 (100) | XII Konferencja Naukowa, 1966 (106) | XI Konferencja Naukowa, 1965 (81) |
| Niepublikowane prace naukowe pracowników PK (1994-2012) (4941) |
|
Jednostki PK
Opcje
|  | Blazy, Rafał Rola i powołanie uczonych – architekta i urbanisty typ: rozdział/fragment książki |  
|
|
|
Tytuł źródła | | Naukowcy : osobowość, rola, profesjonalizm | Redaktor źródła | | Żywczok, Alicja; Kitlińska-Król, Małgorzata | Miejsce wydania | | Katowice | Wydawca | | Wydaw. Uniwersytetu Śląskiego | Wydawnictwo według MEiN | | Uniwersytet Śląski w Katowicach | Data wydania | | 2019 | Język | | polski | Seria/Czasopismo | | Prace Naukowe Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach | Numer w serii | | 3833 | ISSN serii | | 0208-6336 | Zakres stron | | 83-96 | Oznaczenie ilustracji | | il. | ISBN | | 978-83-226-3633-6 (wersja druk.) 978-83-226-3634-3 (wersja elektron.) | Uwagi | | Bibliogr. do całej książki s. 293-312 | Charakter pracy | | publikacja naukowa | Rodzaj fragmentu publikacji | | rozdział w monografii | Publikacja recenzowana | | tak | Opis bibliograficzny | | Rola i powołanie uczonych – architekta i urbanisty / Rafał Blazy // W: Naukowcy : osobowość, rola, profesjonalizm / red. nauk. Alicja Żywczok, Małgorzata Kitlińska-Król. – Katowice : Wydaw. ... więcejRola i powołanie uczonych – architekta i urbanisty / Rafał Blazy // W: Naukowcy : osobowość, rola, profesjonalizm / red. nauk. Alicja Żywczok, Małgorzata Kitlińska-Król. – Katowice : Wydaw. Uniwersytetu Śląskiego, 2019. – (Prace Naukowe Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach, ISSN 0208-6336 ; 3833). – S. 83-96 : il. – Bibliogr. do całej książki s. 293-312. – ISBN 978-83-226-3633-6 (wersja druk.). – ISBN 978-83-226-3634-3 (wersja elektron.) |
Słowa kluczowe | | edukacja architektoniczna, edukacja urbanistyczna, naukowcy, rola uczonego, planowanie przestrzenne, projektowanie urbanistyczne | Abstrakt | | Architektura i urbanistyka, są dziedzinami na pograniczu sztuki, estetyki i techniki. Z jednej strony da się je wyrazić określonymi parametrami, liczbami bądź twierdzeniami, z drugiej zaś strony ... więcejArchitektura i urbanistyka, są dziedzinami na pograniczu sztuki, estetyki i techniki. Z jednej strony da się je wyrazić określonymi parametrami, liczbami bądź twierdzeniami, z drugiej zaś strony trudno im nadać kwantyfikatory określające ich jakość estetyczną, kompozycyjną, a nawet funkcjonalną. Współcześnie dość często trzeba wyjaśniać rzeczy i zjawiska znane, pozornie wyjaśnione, zdefiniowane i opisane, których sens i znaczenie zostały zredukowane lub wręcz wypaczone, głównie przez naiwną generalizację, redukcjonizm lub aprioryzm. Każda nauka dąży do jak największego rozszerzenia i pogłębienia pola wyjaśnień przyczynowych, na tym tle autor przedstawia możliwe przyczynowe ujęcie nauki w dziedzinie urbanistyki i architektury umożliwiające przewidywanie zjawisk przyszłych i kierowanie nimi, pokazując przy tym rolę jaką pełni uczelnia, nauczyciel akademicki i badacz tych dyscyplin.
Architecture and urban planning are fields on the borderline of art, aesthetics and technology. On the one hand, they can be expressed by specific parameters, numbers or statements, and on the other hand, ... więcejArchitecture and urban planning are fields on the borderline of art, aesthetics and technology. On the one hand, they can be expressed by specific parameters, numbers or statements, and on the other hand, it is difficult for them to give quantifiers that define their aesthetic, compositional and even functional quality. Nowadays, it is often necessary to explain things and phenomena known, seemingly explained, defined and described, whose sense and meaning have been reduced or even perverted, mainly by naive generalization, reductionism or apriorism. Each science strives to expand and deepen the field of causal explanations as much as possible; in this context, the author presents a possible causal approach to urban planning and architecture that allows predicting and managing future phenomena, showing the role of the university, academic teacher and researcher. |
Punktacja MNiSW/MEiN (rozdział) | | 20 | Liczba arkuszy | | 1.7 | Dyscyplina | | architektura i urbanistyka |
Publikacja w Open Access (OA) | | nie |
|