Wyszukiwanie:
|

|
Sortowanie:
|
|
|
Bibliografia Publikacji Pracowników PK (49477) | Inne bazy bibliograficzne (15031) Architektura i Sztuka Krakowa (2298) | Historia i Ludzie PK – baza w przygotowaniu (12) | Konferencje Krynickie - Referaty (7776) LXVII Konferencja Naukowa, 2022 (41) | LXVI Konferencja Naukowa, 2020 (67) | LXV Konferencja Naukowa, 2019 (58) | LXIV Konferencja Naukowa, 2018 (139) | LXIII Konferencja Naukowa, 2017 (136) | LXII Konferencja Naukowa, 2016 (150) | LXI Konferencja Naukowa, 2015 (145) | LX Konferencja Naukowa, 2014 (190) | LIX Konferencja Naukowa, 2013 (110) | LVIII Konferencja Naukowa, 2012 (168) | LVII Konferencja Naukowa, 2011 (111) | LVI Konferencja Naukowa, 2010 (130) | LV Konferencja Naukowa, 2009 (108) | LIV Konferencja Naukowa, 2008 (161) | LIII Konferencja Naukowa, 2007 (161) | LII Konferencja Naukowa, 2006 (123) | LI Konferencja Naukowa, 2005 (113) | L Konferencja Naukowa, 2004 (165) | XLIX Konferencja Naukowa, 2003 (125) | XLVIII Konferencja Naukowa, 2002 (137) | XLVII Konferencja Naukowa, 2001 (154) | XLVI Konferencja Naukowa, 2000 (140) | XLV Konferencja Naukowa, 1999 (161) | XLIV Konferencja Naukowa, 1998 (140) | XLIII Konferencja Naukowa, 1997 (153) | XLII Konferencja Naukowa, 1996 (164) | XLI Konferencja Naukowa, 1995 (173) | XL Konferencja Naukowa, 1994 (151) | XXXIX Konferencja Naukowa, 1993 (148) | XXXVIII Konferencja Naukowa, 1992 (117) | XXXVII Konferencja Naukowa, 1991 (125) | XXXVI Konferencja Naukowa, 1990 (109) | XXXV Konferencja Naukowa, 1989 (150) | XXXIV Konferencja Naukowa, 1988 (177) | XXXIII Konferencja Naukowa, 1987 (195) | XXXII Konferencja Naukowa, 1986 (190) | XXXI Konferencja Naukowa, 1985 (180) | XXX Konferencja Naukowa, 1984 (143) | XXIX Konferencja Naukowa, 1983 (141) | XXVIII Konferencja Naukowa, 1982 (120) | XXVII Konferencja Naukowa, 1981 (160) | XXVI Konferencja Naukowa, 1980 (169) | XXV Konferencja Naukowa, 1979 (177) | XXIV Konferencja Naukowa, 1978 (143) | XXIII Konferencja Naukowa, 1977 (120) | XXII Konferencja Naukowa, 1976 (143) | XXI Konferencja Naukowa, 1975 (132) | XX Konferencja Naukowa, 1974 (151) | XIX Konferencja Naukowa, 1973 (131) | XVIII Konferencja Naukowa, 1972 (112) | XVII Konferencja Naukowa, 1971 (120) | XVI Konferencja Naukowa, 1970 (116) | XV Konferencja Naukowa, 1969 (75) | XIV Konferencja Naukowa, 1968 (114) | XIII Konferencja Naukowa, 1967 (100) | XII Konferencja Naukowa, 1966 (106) | XI Konferencja Naukowa, 1965 (81) |
| Niepublikowane prace naukowe pracowników PK (1994-2012) (4941) |
|
Jednostki PK
Opcje
|
Tytuł równoległy | | Concrete as the germ of revolution | Forma publikacji | | referat/rozdział w monografii | Tytuł źródła | | Monografie Technologii Betonu : XI Konferencja Dni Betonu, Wisła 11-13 października 2021 | Miejsce wydania | | Kraków | Wydawca | | Stowarzyszenie Producentów Cementu | Wydawnictwo według MEiN | | Stowarzyszenie Producentów Cementu | Data wydania | | 2021 | Język | | polski | Zakres stron | | 97-106 | Oznaczenie ilustracji | | fot. | Bibliografia (na str.) | | 106 | Bibliografia (liczba pozycji) | | 7 | Oznaczenie streszczenia | | Streszcz., Abstr. | ISBN | | 978-83-61331-41-4 | Uwagi | | Data wyd. wg daty konf. | Nazwa konferencji | | XI Konferencja Dni Betonu 2021 | Miejsce konferencji | | Wisła | Data konferencji | | 11-13.10.2021 | Charakter pracy | | publikacja naukowa | Publikacja recenzowana | | tak | Opis bibliograficzny | | Beton jako zalążek rewolucji = Concrete as the germ of revolution / Tomasz Kozłowski // W: Monografie Technologii Betonu : XI Konferencja Dni Betonu, Wisła 11-13 października 2021. – Kraków : Stowarzyszenie ... więcejBeton jako zalążek rewolucji = Concrete as the germ of revolution / Tomasz Kozłowski // W: Monografie Technologii Betonu : XI Konferencja Dni Betonu, Wisła 11-13 października 2021. – Kraków : Stowarzyszenie Producentów Cementu, 2021. – S. 97-106 : fot. – Bibliogr. 7 poz., Streszcz., Abstr. – Data wyd. wg daty konf. – ISBN 978-83-61331-41-4 |
Słowa kluczowe | | beton, architektura betonowa, rewolucja, nowość | Abstrakt | | Hasło architektura betonowa powoli przestaje budzić kontrowersje. Nie jest to oczywiście dobry prognostyk dla jej trwania w roli awangardy światowej sztuki. Jednak jej komercyjny sukces i uznanie betonu ... więcejHasło architektura betonowa powoli przestaje budzić kontrowersje. Nie jest to oczywiście dobry prognostyk dla jej trwania w roli awangardy światowej sztuki. Jednak jej komercyjny sukces i uznanie betonu za materiał przyjazny wpływa na ogólne uznanie odbiorców. Jego piękna chropowatość staje się coraz bardziej atrakcyjna nie tylko dla profesjonalistów. Taka sytuacja współczesnej architektury i jej dążenie do coraz większego rozbicia formy zmusza architektów do stosowania betonu jako najodpowiedniejszego materiału. Stan sztuki, jaki pokazuje nam obecna architektura, teoretycy przewidywali już wiele lat temu. W roku 1966 Juliusza Goryński architekt i historyk sztuki wieszczył nowe podejście do estetycznego odbioru tak powszechnych dziś niestabilnych (pozornie) form budynków. W swoich pracach poszukiwał obiektywnego podejścia do kryteriów estetycznych, podkreślał, że: Świadomość materialnego charakteru i przeznaczenia użytkowego budowli wywołuje w człowieku uczucie niepokoju, jeżeli kompozycja architektoniczna nie potwierdza fizycznej stateczności budowli i bezpieczeństwa w jej użytkowaniu. Doświadczenie wydaje się potwierdzać, że wpływa to jednocześnie i na ocenę estetyczną. Oznacza to, że budowli, w których kompozycja wywołuje niepokój o ich bezpieczeństwo, nie uznajemy za piękne lub zadowalające estetycznie. Jednak technika budowlana jest zmienna. Wprowadzenie do praktyki budownictwa materiałów o wyższej wytrzymałości i lepszej konstrukcji pozwala na realizowanie budowli, które mierzone skalą dawniejszych wymagań wytrzymałościowych pozornie grożą zawaleniem. Budowle takie są uznane za brzydkie, dopóki nowa technika nie wejdzie w powszechne użycie i wpłynie na nowe ukształtowanie poczucia bezpieczeństwa budowli. Beton stawał się zawsze dobrym narzędziem dla prekursorów i awangardy artystycznej w dążeniu do nowości. Zarówno Rzymski Panteon jak Hala Stulecia we Wrocławiu mogą być tego dobrym przykładem.
The phrase concrete architecture is slowly ceasing to raise controversy. This is obviously not a good prediction for its existence as the avant-garde of art’s world. However, its commercial success and ... więcejThe phrase concrete architecture is slowly ceasing to raise controversy. This is obviously not a good prediction for its existence as the avant-garde of art’s world. However, its commercial success and recognition of concrete as a friendly material affect the general approval of recipients. Its beautiful roughness is becoming more and more attractive not only for professionals. This situation of modern architecture and its desire to break the form more and more, forces architects to use concrete as the most suitable material. The state of art, which the current architecture shows us, was predicted many years ago. In 1966, Juliusz Goryński, an architect and art historian, proclaimed a new approach to the aesthetic reception of such today common, (seemingly) unstable forms of buildings. In his works, he sought an objective approach to aesthetic criteria, emphasizing that: “Awareness of the material character and functional purpose of a building causes a feeling of anxiety in man, if the architectural composition does not confirm the physical stability of the building and safety of its usage”. Experience seems to confirm that this affects both the aesthetic assessment, at the same time. This means that buildings which composition causes concern about their safety are not considered beautiful or aesthetically pleasing. However, the construction technique is variable. The implementation of materials of higher strength and better construction to building practice allows the realization of buildings that, measured by the scale of past strength requirements, seemingly threaten to collapse. Such structures are considered ugly until the new technique enters into widespread use and influence the new shape of the building's sense of security. Concrete has always become a good tool for precursors and artistic avant-garde in pursuit of novelty. Both the Roman Pantheon and Centennial Hall in Wroclaw can be good examples of this. |
Punktacja MNiSW/MEiN (rozdział) | | 5 | Dyscyplina | | architektura i urbanistyka Dziedzina nauk inżynieryjno-technicznych |
Publikacja w Open Access (OA) | | tak |
Link do publikacji | | w wersji elektronicznej online | Kolekcja | | |
|