Abstrakt: Wiele stalowych mostów kolejowych eksploatowanych w Polsce wybudowanych było na przełomie XIX i XX wieku i są one w złym stanie technicznym. Celowym jest stosowanie metod pozwalających na precyzyjny ... więcejWiele stalowych mostów kolejowych eksploatowanych w Polsce wybudowanych było na przełomie XIX i XX wieku i są one w złym stanie technicznym. Celowym jest stosowanie metod pozwalających na precyzyjny opis stanu technicznego konstrukcji, np. metody emisji akustycznej (AE).
Celem pracy doktorskiej było poszerzenie wiedzy w zakresie wykorzystania metody AE do oceny materiału wykorzystywanego do budowy konstrukcji mostowych na przełomie XIX i XX wieku. W tym celu wykonano szereg badań laboratoryjnych na próbkach wzorcowych bez uszkodzeń oraz na próbkach z uszkodzeniami korozyjnymi. Wykonano badania na elemencie konstrukcji mostowej, który obciążany był według schematu odpowiadającego rzeczywistym warunkom jego pracy. Pozwoliło to na określenie wpływu zalegających produktów korozji na sygnały AE, ich intensywność oraz podstawowe i dodatkowe parametry, na wyznaczenie charakterystyk częstotliwościowych rejestrowanych sygnałów. Stworzono bazę danych sygnałów AE.
Przedstawiono wyniki badań na moście z uszkodzeniami korozyjnymi oraz z uszkodzeniem typu pęknięcie wykonanych przy kontrolowanym obciążeniu konstrukcji. Analiza parametrów zarejestrowanych sygnałów AE były podstawą do określenia wyników dotyczących sposobu ich analizy, kryteriów AE i zależności pomiędzy stanem i aktywnością uszkodzenia z warunkami i wartościami obciążenia eksploatacyjnego konstrukcji mostowej. Wykonano również badanie weryfikujące, które potwierdziło prawidłowość sposobu rejestracji i skuteczność analizy zarejestrowanych sygnałów AE do oceny stopnia uszkodzenia konstrukcji mostowej o długoletniej eksploatacji. |