Wyszukiwanie:
|
|
Sortowanie:
|
|
|
Bibliografia Publikacji Pracowników PK (50021) | Inne bazy bibliograficzne (15019) Architektura i Sztuka Krakowa (2298) | Historia i Ludzie PK – baza w przygotowaniu (0) | Konferencje Krynickie - Referaty (7776) LXVII Konferencja Naukowa, 2022 (41) | LXVI Konferencja Naukowa, 2020 (67) | LXV Konferencja Naukowa, 2019 (58) | LXIV Konferencja Naukowa, 2018 (139) | LXIII Konferencja Naukowa, 2017 (136) | LXII Konferencja Naukowa, 2016 (150) | LXI Konferencja Naukowa, 2015 (145) | LX Konferencja Naukowa, 2014 (190) | LIX Konferencja Naukowa, 2013 (110) | LVIII Konferencja Naukowa, 2012 (168) | LVII Konferencja Naukowa, 2011 (111) | LVI Konferencja Naukowa, 2010 (130) | LV Konferencja Naukowa, 2009 (108) | LIV Konferencja Naukowa, 2008 (161) | LIII Konferencja Naukowa, 2007 (161) | LII Konferencja Naukowa, 2006 (123) | LI Konferencja Naukowa, 2005 (113) | L Konferencja Naukowa, 2004 (165) | XLIX Konferencja Naukowa, 2003 (125) | XLVIII Konferencja Naukowa, 2002 (137) | XLVII Konferencja Naukowa, 2001 (154) | XLVI Konferencja Naukowa, 2000 (140) | XLV Konferencja Naukowa, 1999 (161) | XLIV Konferencja Naukowa, 1998 (140) | XLIII Konferencja Naukowa, 1997 (153) | XLII Konferencja Naukowa, 1996 (164) | XLI Konferencja Naukowa, 1995 (173) | XL Konferencja Naukowa, 1994 (151) | XXXIX Konferencja Naukowa, 1993 (148) | XXXVIII Konferencja Naukowa, 1992 (117) | XXXVII Konferencja Naukowa, 1991 (125) | XXXVI Konferencja Naukowa, 1990 (109) | XXXV Konferencja Naukowa, 1989 (150) | XXXIV Konferencja Naukowa, 1988 (177) | XXXIII Konferencja Naukowa, 1987 (195) | XXXII Konferencja Naukowa, 1986 (190) | XXXI Konferencja Naukowa, 1985 (180) | XXX Konferencja Naukowa, 1984 (143) | XXIX Konferencja Naukowa, 1983 (141) | XXVIII Konferencja Naukowa, 1982 (120) | XXVII Konferencja Naukowa, 1981 (160) | XXVI Konferencja Naukowa, 1980 (169) | XXV Konferencja Naukowa, 1979 (177) | XXIV Konferencja Naukowa, 1978 (143) | XXIII Konferencja Naukowa, 1977 (120) | XXII Konferencja Naukowa, 1976 (143) | XXI Konferencja Naukowa, 1975 (132) | XX Konferencja Naukowa, 1974 (151) | XIX Konferencja Naukowa, 1973 (131) | XVIII Konferencja Naukowa, 1972 (112) | XVII Konferencja Naukowa, 1971 (120) | XVI Konferencja Naukowa, 1970 (116) | XV Konferencja Naukowa, 1969 (75) | XIV Konferencja Naukowa, 1968 (114) | XIII Konferencja Naukowa, 1967 (100) | XII Konferencja Naukowa, 1966 (106) | XI Konferencja Naukowa, 1965 (81) |
| Niepublikowane prace naukowe pracowników PK (1994-2012) (4941) |
|
Jednostki PK
Opcje
| | Cygnar, Mariusz Analiza pracy silnika spalinowego o dwóch obiegach termodynamicznych |
|
Współtwórca | | Politechnika Krakowska im. Tadeusza Kościuszki [inst. sprawcza] | Wariant tytułu | | Analysis of the internal combustion engine with two thermodynamic cycles | Miejsce wydania | | Kraków | Wydawca | | Wydaw. PK | Data wydania | | 2012 | Język | | polski | Seria/Czasopismo | | Monografia / Politechnika Krakowska im. Tadeusza Kościuszki. Mechanika = Monograph / Tadeusz Kościuszko Cracow University of Technology. Mechanics | Seria główna | | Monografia / Politechnika Krakowska im. Tadeusza Kościuszki | Numer w serii głównej | | 407 | ISSN serii głównej | | 0860-097X | Liczba stron | | 183 | Oznaczenie ilustracji | | rys., tab., wykr. | Bibliografia (na str.) | | 156-165 | Bibliografia (liczba pozycji) | | 160 | Oznaczenie streszczenia | | Streszcz., Summ., Zsfassung | Charakter pracy | | publikacja naukowa | Rodzaj publikacji | | monografia | Publikacja recenzowana | | tak | Opis bibliograficzny | | Analiza pracy silnika spalinowego o dwóch obiegach termodynamicznych / Mariusz Cygnar ; Politechnika Krakowska im. Tadeusza Kościuszki. – Kraków : Wydaw. PK, 2012. – 183 s. : rys., tab., wykr. – ... więcejAnaliza pracy silnika spalinowego o dwóch obiegach termodynamicznych / Mariusz Cygnar ; Politechnika Krakowska im. Tadeusza Kościuszki. – Kraków : Wydaw. PK, 2012. – 183 s. : rys., tab., wykr. – Bibliogr. 160 poz., Streszcz., Summ., Zsfassung. – (Monografia / Politechnika Krakowska im. Tadeusza Kościuszki. Mechanika). – Tyt. streszcz.: Analysis of the internal combustion engine with two thermodynamic cycles. – Seria gł.: Monografia / Politechnika Krakowska im. Tadeusza Kościuszki, ISSN 0860-097X ; 407 |
Słowa kluczowe | | silniki spalinowe, systemy zapłonu, urządzenia zapłonowe | Abstrakt | | Niniejsza praca stanowi studium opracowania zasilania dwuobiegowego silnika z dwoma układami wtryskowymi – zasadniczym i zapłonowym. W silniku zastosowano dwa sposoby inicjacji procesu spalania, mianowicie: ... więcejNiniejsza praca stanowi studium opracowania zasilania dwuobiegowego silnika z dwoma układami wtryskowymi – zasadniczym i zapłonowym. W silniku zastosowano dwa sposoby inicjacji procesu spalania, mianowicie: od zapłonu iskrowego a po jego wyłączeniu – spalanie inicjowane jest wtryskiem dawki zapłonowej. Skład dawki zapłonowej został opracowany podczas prowadzonych badań w celu dobrania właściwych proporcji składników chemicznych. W pracy rozważono zastosowanie bezpośredniej dawki zapłonowej do cylindra silnika, procesu jej odparowania, uwarstwienia ładunku, powstawania szkodliwych składników spalin oraz sprawność ogólną. W części teoretycznej pracy przeprowadzono analizę numeryczną za pomocą programu KIVA 3V polegającą na opracowaniu modelu przebiegu procesu spalania jednorodnego ładunku inicjowanego wtryskiem dawki zapłonowej. Na podstawie wyników badań symulacyjnych opracowano wykresy przebiegów wybranych parametrów termodynamicznych, takich jak: ciśnienie, temperatura w cylindrze podczas pracy z zapłonem inicjowanym tzw. wtryskiem dawki zapłonowej. Do obliczeń wykorzystano modele matematyczne opisujące procesy zachodzące wewnątrz cylindra silnika badawczego, które pozwalają na tworzenie skomplikowanych modeli wirtualnych, które w zadowalający sposób odzwierciedlają warunki rzeczywiste. Badania doświadczalne przeprowadzono na silniku badawczym wyposażonym w dwa układy wtryskowe oraz w sterownik zarządzający automatyczną zmianą trybu pracy. Zakres badań obejmował: – wyznaczenie podstawowych charakterystyk pracy silnika, prędkościowej i obciążeniowej, z uwzględnieniem kąta wyprzedzenia wtrysku dawki zapłonowej, – badania porównawcze osiągów pracy silnika, pracującego z zapłonem iskrowym oraz inicjowanego samozapłonem dawki zapłonowej, i składu spalin, – określenie zwiększenia sprawności ogólnej silnika dwuobiegowego pracującego z wtryskiem dawki zapłonowej w porównaniu z konwencjonalnym układem zasilania z inicjacją procesu spalania od wyładowania iskry świecy zapłonowej. Opierając się na wynikach badań symulacyjnych i doświadczalnych, potwierdzono następującą tezę pracy: silnik dwuobiegowy o zapłonie iskrowym i samoczynnym, z elektronicznym systemem sterowania zmianą rodzaju zapłonu, wykazuje mniejszą emisję składników toksycznych spalin, szczególnie węglowodorów i tlenku azotu, oraz zwiększenie sprawności ogólnej w całym zakresie prędkości obrotowej w porównaniu z konwencjonalnymi silnikami o zapłonie iskrowym i samoczynnym.
This work is a study of developing a power system for two-cycle engine with two fuel injection systems – main and ignition. Two ways to initiate combustion process were used: initially the spark ignition, ... więcejThis work is a study of developing a power system for two-cycle engine with two fuel injection systems – main and ignition. Two ways to initiate combustion process were used: initially the spark ignition, and after it turns off – the combustion is initiated by the injection of ignition injected fuel. The composition of the ignition dose was developed through the research conducted in order to adjust the right proportions of chemical components to obtain the best parameters of the combustion process. The study considered the performance of the ignition dose injected into the engine cylinder and its evaporation process, the charge stratification, the formation of toxic emission and the total efficiency of the engine. In the theoretical part of the work the numerical analysis was conducted using the KIVA 3V program. The analysis consisted of developing a model of homogeneous charge combustion process which is initiated by the injection of the ignition dose. The simulation results were devised in waveform charts of selected thermodynamic parameters such as pressure, temperature in the cylinder during the ignition initiated by the so-called ignition dose injection. The calculations were done by means of mathematical models describing the processes occurring inside the research engine cylinder that allows creating complex virtual models which reflect actual conditions to a satisfactory degree. Experimental studies were carried out on a test engine equipped with two injection systems and automatic mode change control management. The scope of research included: – determining the basic characteristics of the engine operation, taking into account the injection advance angle of the ignition dose, – comparative studies of engine performance and exhaust gas composition, working with spark ignition and initiated by compression ignition of the ignition dose, – determining the increase in the overall efficiency of the two-circulation engine working with injection of ignition dose compared to conventional power system with the initiation of combustion process from the spark plug. Based on the results of simulations and experimental work the following thesis was confirmed: Two-circulation spark-ignition compression engines with electronic control of the ignition type change demonstrates lower emissions of toxic exhaust components, particularly hydrocarbons and nitrogen oxide along with the increase of the overall efficiency in rotational speed compared to conventional spark-ignition and diesel engines.
Die Arbeit ist ein Bearbeitungsstudium der Speisung von Zweizyklus Motor mit zwei Einspritzanlagen – einer Haupt- und einer Zündeinspritzanlage. In dem Motor wurden zwei Startmethoden des Verbrennungsprozesses ... więcejDie Arbeit ist ein Bearbeitungsstudium der Speisung von Zweizyklus Motor mit zwei Einspritzanlagen – einer Haupt- und einer Zündeinspritzanlage. In dem Motor wurden zwei Startmethoden des Verbrennungsprozesses angewandt – nach der anfänglichen Funkzündung wird dann die Verbrennung. Die Zusammensetzung der Einspritzdosis wurde aufgrund von durchgeführten Untersuchungen bestimmt. Die Untersuchungen dienten der richtigen Festsetzung der Anteile von chemischen Komponenten. In der Arbeit wurden Möglichkeiten der Anwendung eines solchen Systems, das Verhalten der in den Zylinder eingespritzten Zünddosis, der Prozess ihrer Verdampfung, die Ladungsaufschichtung, das Entstehen der schädlichen Abgasen und der Einfluss auf den allgemeinen Wirkungsgrad erwogen. In dem theoretischen Teil der Arbeit wurde eine numerische Analyse mittels des Programms KIVA 3V durchgeführt. In der Analyse wurde das Modell des Verbrennungsverlaufes einer homogenen und mit einer Einspritzung der Zünddosis initiierten Ladung, herausgearbeitet. Aufgrund der Ergebnisse von Simulationsuntersuchungen wurden Diagramme der Verläufe von ausgewählten thermodynamischen Parametern wie: Druck, Temperatur im Zylinder während der Arbeit mit der Einspritzung der Zünddosis initiierten Zündung, geschaffen. Für die Berechnungen wurden mathematische Modelle verwendet, die die innerhalb des Zylinders des Untersuchungsmotors laufenden Prozesse beschreiben. Diese Modelle ermöglichen Schaffung von komplizierten virtuellen Modellen, die die Realitätsbedingungen zufriedenstellend widerspiegeln. Die empirischen Untersuchungen wurden an dem Untersuchungsmotor durchgeführt. Der Untersuchungsmotor war mit zwei Einspritzanlagen und einem Steuergerät für die automatische Änderung vom Arbeitsmodus ausgestattet. Der Untersuchungsumfang enthielt: – Bestimmung von Hauptcharakteristiken: Geschwindigkeits- und Belastungskennlinien des Motorenbetriebes unter Berücksichtigung des Beschleunigungswinkels der Zünddosiseinspritzung, – Vergleichsuntersuchungen von der Leistungsfähigkeit und der Abgaszusammensetzung des Motors im Betrieb mit Funkzündung und mit Selbstzündung der Zünddosis, – Bestimmung des Zuwachses des allgemeinen Wirkungsgrades des zweikreisläufigen Motors im Betrieb mit der Einspritzung der Zünddosis im Vergleich zu der traditionellen Speiseanlage, wo der Verbrennungsprozess mit der Entladung des Zündkerzenfunkens initiiert wird. Auf der Grundlage der Ergebnisse von sowohl Simulationsuntersuchungen als auch empirischen Proben wurde die folgende Arbeitsthese bestätigt: 169 Der zweikreisläufige Motor mit einer Funk- und Selbstzündung und einer elektronischen Steuerung der Zündmethoden ist durch eine geringere Emission der toxischen Abgaskomponenten, insbesondere der Kohlenwasserstoffe und des Stickoxides sowie durch einen höheren allgemeinen Wirkungsgrad in dem ganzen Bereich der Drehgeschwindigkeit im Vergleich zu den traditionellen Motoren mit Funkzündung und Diesel gekennzeichnet. |
Publikacja w Open Access (OA) | | tak |
Link do publikacji | | w wersji elektronicznej online | Link do katalogu Biblioteki PK | | przejdź | Spis treści on-line | | przejdź | Zobacz też | | | Kolekcja | | |
|