Wyszukiwanie:
|

|
Sortowanie:
|
|
|
Bibliografia Publikacji Pracowników PK (49519) | Inne bazy bibliograficzne (15032) Architektura i Sztuka Krakowa (2298) | Historia i Ludzie PK – baza w przygotowaniu (13) | Konferencje Krynickie - Referaty (7776) LXVII Konferencja Naukowa, 2022 (41) | LXVI Konferencja Naukowa, 2020 (67) | LXV Konferencja Naukowa, 2019 (58) | LXIV Konferencja Naukowa, 2018 (139) | LXIII Konferencja Naukowa, 2017 (136) | LXII Konferencja Naukowa, 2016 (150) | LXI Konferencja Naukowa, 2015 (145) | LX Konferencja Naukowa, 2014 (190) | LIX Konferencja Naukowa, 2013 (110) | LVIII Konferencja Naukowa, 2012 (168) | LVII Konferencja Naukowa, 2011 (111) | LVI Konferencja Naukowa, 2010 (130) | LV Konferencja Naukowa, 2009 (108) | LIV Konferencja Naukowa, 2008 (161) | LIII Konferencja Naukowa, 2007 (161) | LII Konferencja Naukowa, 2006 (123) | LI Konferencja Naukowa, 2005 (113) | L Konferencja Naukowa, 2004 (165) | XLIX Konferencja Naukowa, 2003 (125) | XLVIII Konferencja Naukowa, 2002 (137) | XLVII Konferencja Naukowa, 2001 (154) | XLVI Konferencja Naukowa, 2000 (140) | XLV Konferencja Naukowa, 1999 (161) | XLIV Konferencja Naukowa, 1998 (140) | XLIII Konferencja Naukowa, 1997 (153) | XLII Konferencja Naukowa, 1996 (164) | XLI Konferencja Naukowa, 1995 (173) | XL Konferencja Naukowa, 1994 (151) | XXXIX Konferencja Naukowa, 1993 (148) | XXXVIII Konferencja Naukowa, 1992 (117) | XXXVII Konferencja Naukowa, 1991 (125) | XXXVI Konferencja Naukowa, 1990 (109) | XXXV Konferencja Naukowa, 1989 (150) | XXXIV Konferencja Naukowa, 1988 (177) | XXXIII Konferencja Naukowa, 1987 (195) | XXXII Konferencja Naukowa, 1986 (190) | XXXI Konferencja Naukowa, 1985 (180) | XXX Konferencja Naukowa, 1984 (143) | XXIX Konferencja Naukowa, 1983 (141) | XXVIII Konferencja Naukowa, 1982 (120) | XXVII Konferencja Naukowa, 1981 (160) | XXVI Konferencja Naukowa, 1980 (169) | XXV Konferencja Naukowa, 1979 (177) | XXIV Konferencja Naukowa, 1978 (143) | XXIII Konferencja Naukowa, 1977 (120) | XXII Konferencja Naukowa, 1976 (143) | XXI Konferencja Naukowa, 1975 (132) | XX Konferencja Naukowa, 1974 (151) | XIX Konferencja Naukowa, 1973 (131) | XVIII Konferencja Naukowa, 1972 (112) | XVII Konferencja Naukowa, 1971 (120) | XVI Konferencja Naukowa, 1970 (116) | XV Konferencja Naukowa, 1969 (75) | XIV Konferencja Naukowa, 1968 (114) | XIII Konferencja Naukowa, 1967 (100) | XII Konferencja Naukowa, 1966 (106) | XI Konferencja Naukowa, 1965 (81) |
| Niepublikowane prace naukowe pracowników PK (1994-2012) (4941) |
|
Jednostki PK
Opcje
|
Wariant tytułu | | Optymalizacja elastokinematycznych i dynamicznych charakterystyk 5-wahaczowego zawieszenia kół samochodu | Seria/Czasopismo | | Archive of Mechanical Engineering = Archiwum Budowy Maszyn | Numeracja | | Vol. 57, No. 2 | Data wydania | | 2010 | Język | | angielski | Zakres stron | | 133-147 | Oznaczenie ilustracji | | il. (w tym kolor.) | Bibliografia (na str.) | | 145-146 | Bibliografia (liczba pozycji) | | 16 | Oznaczenie streszczenia | | Streszcz. ang., pol. | ISSN | | 0004-0738 | Charakter pracy | | publikacja naukowa | Rodzaj publikacji | | oryginalny artykuł naukowy (original article) | DOI | | 10.2478/v10180-010-0007-x | Opis bibliograficzny | | Optimization of 5-rod car suspension for elastokinematic and dynamic characteristics / Józef Knapczyk, Michał Maniowski // Archive of Mechanical Engineering = Archiwum Budowy Maszyn. – 2010, Vol. 57, ... więcejOptimization of 5-rod car suspension for elastokinematic and dynamic characteristics / Józef Knapczyk, Michał Maniowski // Archive of Mechanical Engineering = Archiwum Budowy Maszyn. – 2010, Vol. 57, No. 2, s. 133-147 : il. (w tym kolor.). – Bibliogr. 16 poz., Streszcz. ang., pol. – Tyt. streszcz.: Optymalizacja elastokinematycznych i dynamicznych charakterystyk 5-wahaczowego zawieszenia kół samochodu. – doi: 10.2478/v10180-010-0007-x. – ISSN 0004-0738 |
Klasyfikacja PKT | | [370919] Teoria mechanizmów i maszyn [370900] Podstawy budowy maszyn [370000] Budowa maszyn. Przemysł maszynowy i metalowy | Słowa kluczowe | | car suspension, multi-rod (multi-link) mechanism, elastokinematics, elastomeric bushings, stiffness synthesis, multi-criteria optimization | Abstrakt | | The paper presents optimization of 5-rod (5-link) suspension mechanism used in passenger cars for independent guiding of the wheels. Selected stiffness coefficients defined for five elastomeric bushings ... więcejThe paper presents optimization of 5-rod (5-link) suspension mechanism used in passenger cars for independent guiding of the wheels. Selected stiffness coefficients defined for five elastomeric bushings installed in joints of the suspension rods are considered as design variables. Two models with lumped parameters (i.e. elastokinematic and dynamic) of wheel-suspension-car body system are formulated to describe relationships between the design variables and the performance indexes including car active safety and ride comfort, respectively. The multi-criteria goal function is minimized using a deterministic algorithm. The suspension with optimized bushings rates fulfils desired elastokinematic criteria together with a defined dynamic criterion, describing the so-called rolling comfort. An event of car passing over short road bump is considered as dynamic conditions. The numerical example deals with an actual middle-class passenger car with 5-rod suspension at the front driven axle. Estimation of the models parameters and their verification were carried out on the basis of indoor and outdoor experiments. The proposed optimization procedure can be used to improve the suspension design or development cycle. |
Link do publikacji | | w wersji elektronicznej online | Link do katalogu Biblioteki PK | | przejdź | Kolekcja | | |
|