Wyszukiwanie:
|

|
Sortowanie:
|
|
|
Bibliografia Publikacji Pracowników PK (50021) | Inne bazy bibliograficzne (15019) Architektura i Sztuka Krakowa (2298) | Historia i Ludzie PK – baza w przygotowaniu (0) | Konferencje Krynickie - Referaty (7776) LXVII Konferencja Naukowa, 2022 (41) | LXVI Konferencja Naukowa, 2020 (67) | LXV Konferencja Naukowa, 2019 (58) | LXIV Konferencja Naukowa, 2018 (139) | LXIII Konferencja Naukowa, 2017 (136) | LXII Konferencja Naukowa, 2016 (150) | LXI Konferencja Naukowa, 2015 (145) | LX Konferencja Naukowa, 2014 (190) | LIX Konferencja Naukowa, 2013 (110) | LVIII Konferencja Naukowa, 2012 (168) | LVII Konferencja Naukowa, 2011 (111) | LVI Konferencja Naukowa, 2010 (130) | LV Konferencja Naukowa, 2009 (108) | LIV Konferencja Naukowa, 2008 (161) | LIII Konferencja Naukowa, 2007 (161) | LII Konferencja Naukowa, 2006 (123) | LI Konferencja Naukowa, 2005 (113) | L Konferencja Naukowa, 2004 (165) | XLIX Konferencja Naukowa, 2003 (125) | XLVIII Konferencja Naukowa, 2002 (137) | XLVII Konferencja Naukowa, 2001 (154) | XLVI Konferencja Naukowa, 2000 (140) | XLV Konferencja Naukowa, 1999 (161) | XLIV Konferencja Naukowa, 1998 (140) | XLIII Konferencja Naukowa, 1997 (153) | XLII Konferencja Naukowa, 1996 (164) | XLI Konferencja Naukowa, 1995 (173) | XL Konferencja Naukowa, 1994 (151) | XXXIX Konferencja Naukowa, 1993 (148) | XXXVIII Konferencja Naukowa, 1992 (117) | XXXVII Konferencja Naukowa, 1991 (125) | XXXVI Konferencja Naukowa, 1990 (109) | XXXV Konferencja Naukowa, 1989 (150) | XXXIV Konferencja Naukowa, 1988 (177) | XXXIII Konferencja Naukowa, 1987 (195) | XXXII Konferencja Naukowa, 1986 (190) | XXXI Konferencja Naukowa, 1985 (180) | XXX Konferencja Naukowa, 1984 (143) | XXIX Konferencja Naukowa, 1983 (141) | XXVIII Konferencja Naukowa, 1982 (120) | XXVII Konferencja Naukowa, 1981 (160) | XXVI Konferencja Naukowa, 1980 (169) | XXV Konferencja Naukowa, 1979 (177) | XXIV Konferencja Naukowa, 1978 (143) | XXIII Konferencja Naukowa, 1977 (120) | XXII Konferencja Naukowa, 1976 (143) | XXI Konferencja Naukowa, 1975 (132) | XX Konferencja Naukowa, 1974 (151) | XIX Konferencja Naukowa, 1973 (131) | XVIII Konferencja Naukowa, 1972 (112) | XVII Konferencja Naukowa, 1971 (120) | XVI Konferencja Naukowa, 1970 (116) | XV Konferencja Naukowa, 1969 (75) | XIV Konferencja Naukowa, 1968 (114) | XIII Konferencja Naukowa, 1967 (100) | XII Konferencja Naukowa, 1966 (106) | XI Konferencja Naukowa, 1965 (81) |
| Niepublikowane prace naukowe pracowników PK (1994-2012) (4941) |
|
Typy zasobów
Jednostki PK
Tematyka bazy Historia i Ludzie PK
Opcje
|  | Marek Pyka Teorie praktycznego rozumowania we współczesnej metaetyce typ: niepublikowana praca |  |
|
|
Wariant tytułu | | Theories of practical reasoning in recent metaethics | Rok ukończenia pracy | | 2005 | Jednostka wykonująca | | Politechnika Krakowska Instytut Ekonomii, Socjologii i Filozofii |
Rodzaj pracy | | naukowa | Klasyfikacja PKT | | [023300] Etyka [020000] Filozofia | Słowa kluczowe autorskie | | Racja działania Racjonalność praktyczna Uzasadnienie moralności Reason for action Practical rationality Justification of morality | Abstrakt | | Celem pracy jest zbadanie możliwości ugruntowania moralności w tej grupie stanowisk w najnowszej metaetyce anglosaskiej, które można okreslić mianem teorii "praktycznego rozumowania". Wspólną cechą ... więcejCelem pracy jest zbadanie możliwości ugruntowania moralności w tej grupie stanowisk w najnowszej metaetyce anglosaskiej, które można okreslić mianem teorii "praktycznego rozumowania". Wspólną cechą teorii tego typu jest to, że działanie ludzkie ujmują w kategoriach "racji działania" i dążą do uzasadnienia moralności, jako logicznej konsekwencji formalnego systemu racji działania. Przez to, w pewnym sensie, stanowią one najnowszą kontynuację klasycznej idei Kanta. Zakres pracy obejmuje stanowisko T. Nagela, S. Darwalla i C. Korsgaard. Argumentacja Nagela opiera się na odróżnieniu pomiędzy racjami "podmiotowo-względnymi" i "podmiotowo-neutralnymi"; te ostatnie obowiązują każdy podmiot działania, bez względu na to, czy skutki czynu dotyczą tego, kto działa, czy dowolnej, innej osoby. S Darwall nie uznaje uniwersalnego charakteru racji działania, lecz wszystkie racje osadza w systemie zasad "normatywnej racjonalności". W swym uzasadnieniu moralności odwołuje się ponadto do idei "bezstronnego rozumu". C. Korsagaard z kolei osadza wszystkie racje działania danego podmiotu w czymś, co nazywa jego "praktyczną tożsamością", i argumentuje, że najbardziej podstawowym rodzajem tożsamości podmiotu jest jego człowieczeństwo. Przyjęcie w punkcie wyjścia opisu ludzkiego działania w kategoriach jego racji pozwoli na nowe rozważenie głównych sporów we współczesnej metaetyce, a w szczególności sporu pomiędzy realizmem i antyrealizmem moralnym.
The aim of this work is to examine the possibility of a justification of morality in the group of theories in recent metaethics that can be called "practical reasoning" theories. All of them approach the ... więcejThe aim of this work is to examine the possibility of a justification of morality in the group of theories in recent metaethics that can be called "practical reasoning" theories. All of them approach the human actions in terms of their "reasons for action" and seek for a justfication of morality as a logical consequence of a formal system of reasons for action. Because of this, all of them follow in a way the classic idea of Kant. The positions of T. Nagel, S. Darwall and C. Korsgaard have been examined in this work. Nagel's argument is based on the distinction between "agent-relative" and "agent-neutral" reasons for action; the latter extends to any rational agent regardless whom the results of his/her actions concern. S. Darwall does not recognize that all reasons must be universal but he introduces the idea of a system of universal princples of "normative rationality". In his justification of morality, he also refers to his idea of "impartial reason". C. Korsgaard argues that all reasons for action of a given person must be rooted in his/her "practical identity". She also argues that the deepest concept of the "practical identity" of a person must be that of his/her humanity. The assumption of the description of human action in terms of reasons for action allows for a new dicusssion of the central debates in recent metaethics and, in particular, that of moral realism and antirealism. |
|