Wyszukiwanie:
|

|
Sortowanie:
|
|
|
Bibliografia Publikacji Pracowników PK (50021) | Inne bazy bibliograficzne (15019) Architektura i Sztuka Krakowa (2298) | Historia i Ludzie PK – baza w przygotowaniu (0) | Konferencje Krynickie - Referaty (7776) LXVII Konferencja Naukowa, 2022 (41) | LXVI Konferencja Naukowa, 2020 (67) | LXV Konferencja Naukowa, 2019 (58) | LXIV Konferencja Naukowa, 2018 (139) | LXIII Konferencja Naukowa, 2017 (136) | LXII Konferencja Naukowa, 2016 (150) | LXI Konferencja Naukowa, 2015 (145) | LX Konferencja Naukowa, 2014 (190) | LIX Konferencja Naukowa, 2013 (110) | LVIII Konferencja Naukowa, 2012 (168) | LVII Konferencja Naukowa, 2011 (111) | LVI Konferencja Naukowa, 2010 (130) | LV Konferencja Naukowa, 2009 (108) | LIV Konferencja Naukowa, 2008 (161) | LIII Konferencja Naukowa, 2007 (161) | LII Konferencja Naukowa, 2006 (123) | LI Konferencja Naukowa, 2005 (113) | L Konferencja Naukowa, 2004 (165) | XLIX Konferencja Naukowa, 2003 (125) | XLVIII Konferencja Naukowa, 2002 (137) | XLVII Konferencja Naukowa, 2001 (154) | XLVI Konferencja Naukowa, 2000 (140) | XLV Konferencja Naukowa, 1999 (161) | XLIV Konferencja Naukowa, 1998 (140) | XLIII Konferencja Naukowa, 1997 (153) | XLII Konferencja Naukowa, 1996 (164) | XLI Konferencja Naukowa, 1995 (173) | XL Konferencja Naukowa, 1994 (151) | XXXIX Konferencja Naukowa, 1993 (148) | XXXVIII Konferencja Naukowa, 1992 (117) | XXXVII Konferencja Naukowa, 1991 (125) | XXXVI Konferencja Naukowa, 1990 (109) | XXXV Konferencja Naukowa, 1989 (150) | XXXIV Konferencja Naukowa, 1988 (177) | XXXIII Konferencja Naukowa, 1987 (195) | XXXII Konferencja Naukowa, 1986 (190) | XXXI Konferencja Naukowa, 1985 (180) | XXX Konferencja Naukowa, 1984 (143) | XXIX Konferencja Naukowa, 1983 (141) | XXVIII Konferencja Naukowa, 1982 (120) | XXVII Konferencja Naukowa, 1981 (160) | XXVI Konferencja Naukowa, 1980 (169) | XXV Konferencja Naukowa, 1979 (177) | XXIV Konferencja Naukowa, 1978 (143) | XXIII Konferencja Naukowa, 1977 (120) | XXII Konferencja Naukowa, 1976 (143) | XXI Konferencja Naukowa, 1975 (132) | XX Konferencja Naukowa, 1974 (151) | XIX Konferencja Naukowa, 1973 (131) | XVIII Konferencja Naukowa, 1972 (112) | XVII Konferencja Naukowa, 1971 (120) | XVI Konferencja Naukowa, 1970 (116) | XV Konferencja Naukowa, 1969 (75) | XIV Konferencja Naukowa, 1968 (114) | XIII Konferencja Naukowa, 1967 (100) | XII Konferencja Naukowa, 1966 (106) | XI Konferencja Naukowa, 1965 (81) |
| Niepublikowane prace naukowe pracowników PK (1994-2012) (4941) |
|
Typy zasobów
Jednostki PK
Tematyka bazy Historia i Ludzie PK
Opcje
|
Wariant tytułu | | Aesthetics socialized? Participation aesthetics? | Rok ukończenia pracy | | 2006 | Jednostka wykonująca | | Politechnika Krakowska Instytut Projektowania Architektonicznego |
Rodzaj pracy | | naukowa | Klasyfikacja PKT | | [640000] Architektura [023500] Estetyka [020000] Filozofia | Słowa kluczowe autorskie | | Partycypacja Wizja Estetyka Społeczeństwo obywatelskie Participation Vision Aesthetics Civil society | Abstrakt | | W artykule zaproponowano wyodrębnienie kategorii: estetyka społeczeństwa obywatelskiego. Stanowi ją to, co społeczność lokalna, ew. społeczeństwo, jako całość, wspólnie reprezentuje lub może ... więcejW artykule zaproponowano wyodrębnienie kategorii: estetyka społeczeństwa obywatelskiego. Stanowi ją to, co społeczność lokalna, ew. społeczeństwo, jako całość, wspólnie reprezentuje lub może reprezentować w zakresie estetycznych poglądów, preferencji i wizji. Każdy członek społeczności w społeczeństwie obywatelskim, z definicji ma indywidualnie prawo wszelkich subiektywnych wyborów, w tym estetycznych. Zakres estetyki społeczeństwa obywatelskiego jest więc ograniczony do tych działań i ich efektów, które są podejmowane przez społeczność jednomyślnie lub poprzez negocjację konsensusu. Swój wywód oparł na przykładzie zapisu "wspólnej wizji", która jest obowiązkowym wytworem warsztatów partycypacyjnych, w których budowane są scenariusze rozwoju danego miasta lub regionu. W ramach projektu Unii Europejskiej o nazwie REGENTIF, warsztaty przeprowadzone w Stalowej Woli, dały w wyniku wizję miasta po 20 latach. Jej autor jest zbiorowy (uczestnicy warsztatów pełniący różne role i reprezentujący różne obszary problemowe); wizja jest dziełem sztuki wirtualnej - fundament bytowy stanowią niepełne 3 strony tekstu; zapis wizji, z konieczności skrótowy, ma (dzięki temu) cechy poetyckie; budowanie wizji wiąże się z satysfakcją tworzenia i darzy entuzjazmem biorących udział w procesie; wizja może być poddana ocenom estetycznym. Te pozytywne emocje, energia wynikająca z synergicznych działań grupy i zaangażowanie są istotnym aspektem działania tworzącego się społeczeństwa obywatelskiego. Dowodzi tego zawiązanie przez uczestników warsztatów "Stowarzyszenia im. E. Kwiatkowskiego PARK POMYSŁÓW w Stalowej Woli", działającego na rzecz miasta i regionu, którego powstania nie przewidywał program projektu.
The paper proposes definition of the category: aesthetics of civil society. This new aesthetics is what local society or society as a whole, represents in common in the domain of aesthetical opinions, ... więcejThe paper proposes definition of the category: aesthetics of civil society. This new aesthetics is what local society or society as a whole, represents in common in the domain of aesthetical opinions, preferences and visions. Each memeber of civic society ex definition is authorized to individual subjective choices, also aesthetical choices. The scope of the aesthetics of civil society is then limited to those actions and effects, which are taken by the society unanimously or by negotiation of a consensus. The argument is base on the example of the "common vision" which resulted from European Awareness Scenario Workshop, which aim at defining scenarios of a town or region development. Within the EU Refentif project a workshop was held in Stalowa Wola and brought up a vision of the place 20 years ahead from today. The author of the vision is collective (workshop participants playing different roles and representing different problem domains); the vision is a work of virtual art - it is funded on less then 3 pages long text; the short description of the vision has (thanks to its shortened form) poetical features; vision building is combined with satisfaction of being creative and gives the participants enthusiasm; the vision may be subject to aesthetical evaluation. Positve emotions and energy resulting from synergic actions of the group of key actors as well as their engagement are crucial aspects of the civil society. A proof of the thesis is the creation of "Eugeniusz Kwiatkowski PARK OF IDEAS Association in Stalowa Wola" by the workshop participants, an organization acting to the wealth of the town and region - an unespected result of the Regentif project. |
|