Wyszukiwanie:
|
|
Sortowanie:
|
|
|
Bibliografia Publikacji Pracowników PK (50021) | Inne bazy bibliograficzne (15019) Architektura i Sztuka Krakowa (2298) | Historia i Ludzie PK – baza w przygotowaniu (0) | Konferencje Krynickie - Referaty (7776) LXVII Konferencja Naukowa, 2022 (41) | LXVI Konferencja Naukowa, 2020 (67) | LXV Konferencja Naukowa, 2019 (58) | LXIV Konferencja Naukowa, 2018 (139) | LXIII Konferencja Naukowa, 2017 (136) | LXII Konferencja Naukowa, 2016 (150) | LXI Konferencja Naukowa, 2015 (145) | LX Konferencja Naukowa, 2014 (190) | LIX Konferencja Naukowa, 2013 (110) | LVIII Konferencja Naukowa, 2012 (168) | LVII Konferencja Naukowa, 2011 (111) | LVI Konferencja Naukowa, 2010 (130) | LV Konferencja Naukowa, 2009 (108) | LIV Konferencja Naukowa, 2008 (161) | LIII Konferencja Naukowa, 2007 (161) | LII Konferencja Naukowa, 2006 (123) | LI Konferencja Naukowa, 2005 (113) | L Konferencja Naukowa, 2004 (165) | XLIX Konferencja Naukowa, 2003 (125) | XLVIII Konferencja Naukowa, 2002 (137) | XLVII Konferencja Naukowa, 2001 (154) | XLVI Konferencja Naukowa, 2000 (140) | XLV Konferencja Naukowa, 1999 (161) | XLIV Konferencja Naukowa, 1998 (140) | XLIII Konferencja Naukowa, 1997 (153) | XLII Konferencja Naukowa, 1996 (164) | XLI Konferencja Naukowa, 1995 (173) | XL Konferencja Naukowa, 1994 (151) | XXXIX Konferencja Naukowa, 1993 (148) | XXXVIII Konferencja Naukowa, 1992 (117) | XXXVII Konferencja Naukowa, 1991 (125) | XXXVI Konferencja Naukowa, 1990 (109) | XXXV Konferencja Naukowa, 1989 (150) | XXXIV Konferencja Naukowa, 1988 (177) | XXXIII Konferencja Naukowa, 1987 (195) | XXXII Konferencja Naukowa, 1986 (190) | XXXI Konferencja Naukowa, 1985 (180) | XXX Konferencja Naukowa, 1984 (143) | XXIX Konferencja Naukowa, 1983 (141) | XXVIII Konferencja Naukowa, 1982 (120) | XXVII Konferencja Naukowa, 1981 (160) | XXVI Konferencja Naukowa, 1980 (169) | XXV Konferencja Naukowa, 1979 (177) | XXIV Konferencja Naukowa, 1978 (143) | XXIII Konferencja Naukowa, 1977 (120) | XXII Konferencja Naukowa, 1976 (143) | XXI Konferencja Naukowa, 1975 (132) | XX Konferencja Naukowa, 1974 (151) | XIX Konferencja Naukowa, 1973 (131) | XVIII Konferencja Naukowa, 1972 (112) | XVII Konferencja Naukowa, 1971 (120) | XVI Konferencja Naukowa, 1970 (116) | XV Konferencja Naukowa, 1969 (75) | XIV Konferencja Naukowa, 1968 (114) | XIII Konferencja Naukowa, 1967 (100) | XII Konferencja Naukowa, 1966 (106) | XI Konferencja Naukowa, 1965 (81) |
| Niepublikowane prace naukowe pracowników PK (1994-2012) (4941) |
|
Typy zasobów
Jednostki PK
Tematyka bazy Historia i Ludzie PK
Opcje
|
Wariant tytułu | | Optimization of the compliance, damping and friction parameters of the multi-rod wheel guiding mechanism with respect to damping efficiency of the wheels and car body vibrations | Rok ukończenia pracy | | 2008 | Jednostka wykonująca | | Politechnika Krakowska Instytut Pojazdów Samochodowych i Silników Spalinowych |
Rodzaj pracy | | naukowo-badawcza | Klasyfikacja PKT | | [234300] Analiza numeryczna [372321] Samochody [230000] Matematyka [372300] Przemysł środków transportu [370000] Budowa maszyn. Przemysł maszynowy i metalowy | Słowa kluczowe autorskie | | Samochód Mechanizm prowadzenia kół Model wieloczłonowy Drgania Optymalizacja Bezpieczeństwo Komfort Car Wheel guiding mechanism Multi-body model Vibration Optimization Safety Comfort | Abstrakt | | W pracy rozważano wpływ tłumienia i przestrzennej podatności wielowahaczowego mechanizmu prowadzenia kół samochodu na drgania kół i nadwozia wywołane przez nierówności drogi. Jako obiekt badań ... więcejW pracy rozważano wpływ tłumienia i przestrzennej podatności wielowahaczowego mechanizmu prowadzenia kół samochodu na drgania kół i nadwozia wywołane przez nierówności drogi. Jako obiekt badań wybrano samochód osobowy o masie ok. 1400 kg. Głównym celem pracy jest opracowanie odpowiedniego modelu symulacyjnego, estymacja jego parametrów oraz eksperymentalna weryfikacja charakterystyk modelu, a następnie opracowanie metody optymalizacji parametrów związanych z amortyzatorem hydraulicznym oraz podatnymi (elastomerowymi) przegubami mechanizmu zawieszenia, ze względu na kryteria kształtujące komfort podróży, bezpieczeństwo czynne oraz trwałość zespołów pojazdu. Rozwiązanie takiego zadania jest potrzebne np. przy konstruowaniu nowego lub polepszaniu istniejącego mechanizmu 8. Opracowano dyskretny i nieliniowy model dynamiki pojazdu, tzw. model połówkowy. Elementy sprężyste mechanizmów zawieszenia opisano poprzez stateczne charakterystyki obciążenie-ugięcie. Sformułowano modele mechanizmów prowadzenia kół, tj.: zawieszenia 5-wahaczowego [4, 7] w przypadku kół przednich-napędzanych oraz zawieszenia z belką sprzężoną w przypadku kół tylnych. Modele zawieszeń opisano parametrami geometrycznymi, sztywnościowymi, tłumiennymi oraz masowymi. Opracowano strukturalno-funkcjonalny model teleskopowego amortyzatora hydraulicznego [2, 6, 7, 9]. Oponę pneumatyczną opisano modelem uwzględniającym m.in. tzw. filtrowanie profilu krótkich nierówności. [...]
The project presents the simulation and experimental studies to determine the influence of the damping and spatial compliance parameters of the multi-rod wheel guiding mechanism on the wheel and car body ... więcejThe project presents the simulation and experimental studies to determine the influence of the damping and spatial compliance parameters of the multi-rod wheel guiding mechanism on the wheel and car body vibrations caused by road bumps. The passenger car with medium size (mass about 1400 kg) was selected as an object for study. The main goal of this project was to prepare a simulation model with estimated parameters and experimental verification for model characteristics. This model was used to optimize the parameters connected with the hydraulic shock absorber and with the elastomeric bushings installed in the suspension joints. The optimization criteria were selected with regards to the car active safety, ride comfort and durability. The obtained solutions can be used to design novel mechanism or to improve the actual one. The nonlinear half car model was used with static load-deflection characteristics of suspension spring elements. The corresponding elastokinematic models of the wheel guiding mechanisms are formulated with 5-rod suspension for the front drive wheels and with a trailing twist beam axle for the rear wheels. These models are described by using geometrical, stiffness and damping parameters. The functional model for hydraulic shock absorber was derived. The assumed model of the tire has ability to envelop small irregularities of the road surface through local deformations within the footprint length. |
|