Wyszukiwanie:
|
|
Sortowanie:
|
|
|
Bibliografia Publikacji Pracowników PK (50021) | Inne bazy bibliograficzne (15019) Architektura i Sztuka Krakowa (2298) | Historia i Ludzie PK – baza w przygotowaniu (0) | Konferencje Krynickie - Referaty (7776) LXVII Konferencja Naukowa, 2022 (41) | LXVI Konferencja Naukowa, 2020 (67) | LXV Konferencja Naukowa, 2019 (58) | LXIV Konferencja Naukowa, 2018 (139) | LXIII Konferencja Naukowa, 2017 (136) | LXII Konferencja Naukowa, 2016 (150) | LXI Konferencja Naukowa, 2015 (145) | LX Konferencja Naukowa, 2014 (190) | LIX Konferencja Naukowa, 2013 (110) | LVIII Konferencja Naukowa, 2012 (168) | LVII Konferencja Naukowa, 2011 (111) | LVI Konferencja Naukowa, 2010 (130) | LV Konferencja Naukowa, 2009 (108) | LIV Konferencja Naukowa, 2008 (161) | LIII Konferencja Naukowa, 2007 (161) | LII Konferencja Naukowa, 2006 (123) | LI Konferencja Naukowa, 2005 (113) | L Konferencja Naukowa, 2004 (165) | XLIX Konferencja Naukowa, 2003 (125) | XLVIII Konferencja Naukowa, 2002 (137) | XLVII Konferencja Naukowa, 2001 (154) | XLVI Konferencja Naukowa, 2000 (140) | XLV Konferencja Naukowa, 1999 (161) | XLIV Konferencja Naukowa, 1998 (140) | XLIII Konferencja Naukowa, 1997 (153) | XLII Konferencja Naukowa, 1996 (164) | XLI Konferencja Naukowa, 1995 (173) | XL Konferencja Naukowa, 1994 (151) | XXXIX Konferencja Naukowa, 1993 (148) | XXXVIII Konferencja Naukowa, 1992 (117) | XXXVII Konferencja Naukowa, 1991 (125) | XXXVI Konferencja Naukowa, 1990 (109) | XXXV Konferencja Naukowa, 1989 (150) | XXXIV Konferencja Naukowa, 1988 (177) | XXXIII Konferencja Naukowa, 1987 (195) | XXXII Konferencja Naukowa, 1986 (190) | XXXI Konferencja Naukowa, 1985 (180) | XXX Konferencja Naukowa, 1984 (143) | XXIX Konferencja Naukowa, 1983 (141) | XXVIII Konferencja Naukowa, 1982 (120) | XXVII Konferencja Naukowa, 1981 (160) | XXVI Konferencja Naukowa, 1980 (169) | XXV Konferencja Naukowa, 1979 (177) | XXIV Konferencja Naukowa, 1978 (143) | XXIII Konferencja Naukowa, 1977 (120) | XXII Konferencja Naukowa, 1976 (143) | XXI Konferencja Naukowa, 1975 (132) | XX Konferencja Naukowa, 1974 (151) | XIX Konferencja Naukowa, 1973 (131) | XVIII Konferencja Naukowa, 1972 (112) | XVII Konferencja Naukowa, 1971 (120) | XVI Konferencja Naukowa, 1970 (116) | XV Konferencja Naukowa, 1969 (75) | XIV Konferencja Naukowa, 1968 (114) | XIII Konferencja Naukowa, 1967 (100) | XII Konferencja Naukowa, 1966 (106) | XI Konferencja Naukowa, 1965 (81) |
| Niepublikowane prace naukowe pracowników PK (1994-2012) (4941) |
|
Typy zasobów
Jednostki PK
Tematyka bazy Historia i Ludzie PK
Opcje
| | Bolesław Stolarski; Janusz Lubas Zwiększenie trwałości elementów węzłów ślizgowych modyfikowanych borem w zespołach silników spalinowych typ: niepublikowana praca | |
|
|
Wariant tytułu | | Increasing durability of the boron modified slide nodes in combustion engine systems | Rok ukończenia pracy | | 2008 | Jednostka wykonująca | | Politechnika Krakowska Instytut Pojazdów Samochodowych i Silników Spalinowych |
Rodzaj pracy | | naukowa | Klasyfikacja PKT | | [371920] Maszyny i urządzenia energetyczne [371900] Przemysł maszynowy [370000] Budowa maszyn. Przemysł maszynowy i metalowy | Słowa kluczowe autorskie | | Silniki spalinowe Łożyska ślizgowe Technologia wykonania Niezawodność Trwałość Combustion engines Slide bearings Production technology Reliability Durability | Abstrakt | | Celem pracy były badania wpływu modyfikacji technologicznej warstwy powierzchniowej borem na charakterystykę pracy wybranych par ciernych silnika spalinowego; zwiększenie trwałości i niezawodności. ... więcejCelem pracy były badania wpływu modyfikacji technologicznej warstwy powierzchniowej borem na charakterystykę pracy wybranych par ciernych silnika spalinowego; zwiększenie trwałości i niezawodności. Zakres pracy obejmował analizę i badania metaloznawcze warstwy powierzchniowej zawierającej bor oraz badanie charakterystyki tej warstwy w warunkach rzeczywistych par ciernych w silniku spalinowym. Praca zawiera charakterystykę boru zastosowanego w badaniach oraz technologię nakładania warstwy powierzchniowej. Zastosowano bor w postaci pasty nakładanej na badane powierzchnie technologią laserową. Pastę stanowiła mieszanina boru amorficznego z szkłem wodnym. Utworzona warstwa poddana została badaniom metalograficznym oraz określono wybrane parametry fizyko-chemiczne. Badania właściwości użytkowych warstw wierzchnich modyfikowanych borem, przeprowadzone zostały w warunkach rzeczywistych na specjalnym stanowisku - agregacie prądotwórczym z silnikiem spalinowym. Badane "pary cierne" stanowiły: układ korbowodowy, dźwignie zaworów, trzonki i prowadnice zaworów. Cykl badawczy wynosił 2 razy po 1000 godzin pracy silnika przy obciążeniu 90% mocy. Wyniki badań potwierdziły tezę pracy o wpływie boru na poprawę parametrów użytkowych par ciernych na przykładzie silnika spalinowego. W badaniach porównawczych: par ciernych z warstwą powierzchniową z borem i przygotowaną technologią "fabryczną" stwierdzono znaczące obniżenie zużycia, poprawę chropowatości.. Przykładowo zużycie dźwigni zaworu (obciążonej dynamicznie) wyniosło 350% w stosunku do zużycia dźwigni bez modyfikacji borem. W większości badanych par ciernych z borem wartość zużycia była niemierzalna. Badania fizyko-chemiczne warstw powierzchniowych z borem wykazały niezmienioną twardość, obniżoną chropowatość wartości optymalnej i równomierne rozłożenie boru. Przy współpracy z Politechniką Poznańską, na podstawie przeprowadzonych badań, opracowany został program modelujący zużycie w węzłach ślizgowych (na przykładzie silnika spalinowego). |
|