Wyszukiwanie:
|
|
Sortowanie:
|
|
|
Bibliografia Publikacji Pracowników PK (50021) | Inne bazy bibliograficzne (15019) Architektura i Sztuka Krakowa (2298) | Historia i Ludzie PK – baza w przygotowaniu (0) | Konferencje Krynickie - Referaty (7776) LXVII Konferencja Naukowa, 2022 (41) | LXVI Konferencja Naukowa, 2020 (67) | LXV Konferencja Naukowa, 2019 (58) | LXIV Konferencja Naukowa, 2018 (139) | LXIII Konferencja Naukowa, 2017 (136) | LXII Konferencja Naukowa, 2016 (150) | LXI Konferencja Naukowa, 2015 (145) | LX Konferencja Naukowa, 2014 (190) | LIX Konferencja Naukowa, 2013 (110) | LVIII Konferencja Naukowa, 2012 (168) | LVII Konferencja Naukowa, 2011 (111) | LVI Konferencja Naukowa, 2010 (130) | LV Konferencja Naukowa, 2009 (108) | LIV Konferencja Naukowa, 2008 (161) | LIII Konferencja Naukowa, 2007 (161) | LII Konferencja Naukowa, 2006 (123) | LI Konferencja Naukowa, 2005 (113) | L Konferencja Naukowa, 2004 (165) | XLIX Konferencja Naukowa, 2003 (125) | XLVIII Konferencja Naukowa, 2002 (137) | XLVII Konferencja Naukowa, 2001 (154) | XLVI Konferencja Naukowa, 2000 (140) | XLV Konferencja Naukowa, 1999 (161) | XLIV Konferencja Naukowa, 1998 (140) | XLIII Konferencja Naukowa, 1997 (153) | XLII Konferencja Naukowa, 1996 (164) | XLI Konferencja Naukowa, 1995 (173) | XL Konferencja Naukowa, 1994 (151) | XXXIX Konferencja Naukowa, 1993 (148) | XXXVIII Konferencja Naukowa, 1992 (117) | XXXVII Konferencja Naukowa, 1991 (125) | XXXVI Konferencja Naukowa, 1990 (109) | XXXV Konferencja Naukowa, 1989 (150) | XXXIV Konferencja Naukowa, 1988 (177) | XXXIII Konferencja Naukowa, 1987 (195) | XXXII Konferencja Naukowa, 1986 (190) | XXXI Konferencja Naukowa, 1985 (180) | XXX Konferencja Naukowa, 1984 (143) | XXIX Konferencja Naukowa, 1983 (141) | XXVIII Konferencja Naukowa, 1982 (120) | XXVII Konferencja Naukowa, 1981 (160) | XXVI Konferencja Naukowa, 1980 (169) | XXV Konferencja Naukowa, 1979 (177) | XXIV Konferencja Naukowa, 1978 (143) | XXIII Konferencja Naukowa, 1977 (120) | XXII Konferencja Naukowa, 1976 (143) | XXI Konferencja Naukowa, 1975 (132) | XX Konferencja Naukowa, 1974 (151) | XIX Konferencja Naukowa, 1973 (131) | XVIII Konferencja Naukowa, 1972 (112) | XVII Konferencja Naukowa, 1971 (120) | XVI Konferencja Naukowa, 1970 (116) | XV Konferencja Naukowa, 1969 (75) | XIV Konferencja Naukowa, 1968 (114) | XIII Konferencja Naukowa, 1967 (100) | XII Konferencja Naukowa, 1966 (106) | XI Konferencja Naukowa, 1965 (81) |
| Niepublikowane prace naukowe pracowników PK (1994-2012) (4941) |
|
Jednostki PK
Opcje
| | Niemczyk, Gabriel Wpływ właściwości przegubów na charakterystyki siłowe układu kierowniczego samochodu : praca doktorska |
|
Promotor | | prof. dr hab. inż. Józef Knapczyk | Miejsce wydania | | Kraków | Data wydania | | 2005 | Język | | polski | Liczba stron | | 148 | Oznaczenie ilustracji | | rys., tab. | Bibliografia (na str.) | | 145-148 | Bibliografia (liczba pozycji) | | 71 | Charakter pracy | | publikacja naukowa | Opis bibliograficzny | | Wpływ właściwości przegubów na charakterystyki siłowe układu kierowniczego samochodu : praca doktorska / Gabriel Niemczyk. – Kraków, 2005. – 148 s. : rys., tab. – Politechnika Krakowska. Wydział Mechaniczny. – Promotor: prof. dr hab. inż. Józef Knapczyk. – Bibliogr. 71 poz. |
Klasyfikacja PKT | | [372321] Samochody [372300] Przemysł środków transportu [370000] Budowa maszyn. Przemysł maszynowy i metalowy [370919] Teoria mechanizmów i maszyn [370900] Podstawy budowy maszyn | Słowa kluczowe | | konstrukcja pojazdów, części pojazdów, przekazywanie mocy, przekładnie, zazębienia, dźwignice, przenośniki, samochody, technika samochodowa | Abstrakt | | W pracy podjęto zadanie zbadania wpływu właściwości przegubów kulistych, występujących w układzie kierowniczym z przekładnią zębatkową i mechanizmie prowadzenia kół typu MacPhersona na charakterystyki ... więcejW pracy podjęto zadanie zbadania wpływu właściwości przegubów kulistych, występujących w układzie kierowniczym z przekładnią zębatkową i mechanizmie prowadzenia kół typu MacPhersona na charakterystyki siłowe układu kierowniczego samochodu. W celu wyznaczenia kinematycznych parametrów pracy przegubów i ich obciążenia opracowano modele mechanizmu prowadzenia kół i układu kierowniczego. Charakterystykę podatności sprężyny resorującej wraz z elementami współpracującymi wyznaczono na podstawie wyników badań doświadczalnych i opisano funkcją nieliniową. Charakterystyki podatności pozostałych elementów przyjęto jako liniowe. Wykorzystując zbudowane modele wyznaczono parametry pracy przegubów przy różnych obciążeniach statycznych i dynamicznych. Wyznaczono zakresy względnego przemieszczenia kątowego trzpienia i panewki przegubu w całym zakresie ugięcia zawieszenia oraz skrętu koła, przy różnych wartościach obciążenia koła siłą prostopadłą do jezdni oraz wzdłużną względem koła. Wyznaczono zakresy względnej prędkości kątowej trzpienia i panewki oraz sił przenoszonych przez przeguby podczas przejazdów po jezdniach o różnych rodzajach nawierzchni oraz przy nagłym obniżeniu jezdni. Wykonano badania doświadczalne kilkunastu przegubów kulistych. Wyznaczono zależności momentu sił reakcji w przegubie od względnego przemieszczenia kątowego trzpienia i panewki przegubu, względnej prędkości kątowej trzpienia i panewki oraz od obciążenia przegubu siłami zewnętrznymi. Opracowano model przegubu kulistego, uwzględniający odkształcenia sprężyste i tarcie, który zweryfikowano eksperymentalnie. Wykonano badania doświadczalne rozpatrywanego układu przy zastosowaniu przegubów, łączących drążek kierowniczy ze zwrotnicą, o zróżnicowanych właściwościach. Badania drogowe w postaci jazdy manewrowej polegały na wykonywaniu naprzemiennych skrętów oraz rozpędzaniu i hamowaniu samochodu podczas jazdy na wprost. Badania stanowiskowe polegały na wykonywaniu skrętów kierownicą przy różnych warunkach obciążenia kół przednich samochodu. Podczas badań wykonywano pomiary sił przenoszonych przez drążki kierownicze oraz momentu sił przenoszonego przez kolumnę kierownicy. Przeprowadzono badania symulacyjne przejazdu po drogach o różnym rodzaju nawierzchni. Zmieniając wartości parametrów przegubu łączącego zwrotnicę z wahaczem oraz zwrotnicę z drążkiem kierowniczym, badano ich wpływ na wartości siły przenoszonej przez drążek kierowniczy. |
Jednostka nadająca stopień | | Politechnika Krakowska. Wydział Mechaniczny |
Link do publikacji | | w Repozytorium Politechniki Krakowskiej | Link do katalogu Biblioteki PK | | przejdź | Kolekcja | | |
|