Wyszukiwanie:
|
|
Sortowanie:
|
|
|
Bibliografia Publikacji Pracowników PK (50021) | Inne bazy bibliograficzne (15019) Architektura i Sztuka Krakowa (2298) | Historia i Ludzie PK – baza w przygotowaniu (0) | Konferencje Krynickie - Referaty (7776) LXVII Konferencja Naukowa, 2022 (41) | LXVI Konferencja Naukowa, 2020 (67) | LXV Konferencja Naukowa, 2019 (58) | LXIV Konferencja Naukowa, 2018 (139) | LXIII Konferencja Naukowa, 2017 (136) | LXII Konferencja Naukowa, 2016 (150) | LXI Konferencja Naukowa, 2015 (145) | LX Konferencja Naukowa, 2014 (190) | LIX Konferencja Naukowa, 2013 (110) | LVIII Konferencja Naukowa, 2012 (168) | LVII Konferencja Naukowa, 2011 (111) | LVI Konferencja Naukowa, 2010 (130) | LV Konferencja Naukowa, 2009 (108) | LIV Konferencja Naukowa, 2008 (161) | LIII Konferencja Naukowa, 2007 (161) | LII Konferencja Naukowa, 2006 (123) | LI Konferencja Naukowa, 2005 (113) | L Konferencja Naukowa, 2004 (165) | XLIX Konferencja Naukowa, 2003 (125) | XLVIII Konferencja Naukowa, 2002 (137) | XLVII Konferencja Naukowa, 2001 (154) | XLVI Konferencja Naukowa, 2000 (140) | XLV Konferencja Naukowa, 1999 (161) | XLIV Konferencja Naukowa, 1998 (140) | XLIII Konferencja Naukowa, 1997 (153) | XLII Konferencja Naukowa, 1996 (164) | XLI Konferencja Naukowa, 1995 (173) | XL Konferencja Naukowa, 1994 (151) | XXXIX Konferencja Naukowa, 1993 (148) | XXXVIII Konferencja Naukowa, 1992 (117) | XXXVII Konferencja Naukowa, 1991 (125) | XXXVI Konferencja Naukowa, 1990 (109) | XXXV Konferencja Naukowa, 1989 (150) | XXXIV Konferencja Naukowa, 1988 (177) | XXXIII Konferencja Naukowa, 1987 (195) | XXXII Konferencja Naukowa, 1986 (190) | XXXI Konferencja Naukowa, 1985 (180) | XXX Konferencja Naukowa, 1984 (143) | XXIX Konferencja Naukowa, 1983 (141) | XXVIII Konferencja Naukowa, 1982 (120) | XXVII Konferencja Naukowa, 1981 (160) | XXVI Konferencja Naukowa, 1980 (169) | XXV Konferencja Naukowa, 1979 (177) | XXIV Konferencja Naukowa, 1978 (143) | XXIII Konferencja Naukowa, 1977 (120) | XXII Konferencja Naukowa, 1976 (143) | XXI Konferencja Naukowa, 1975 (132) | XX Konferencja Naukowa, 1974 (151) | XIX Konferencja Naukowa, 1973 (131) | XVIII Konferencja Naukowa, 1972 (112) | XVII Konferencja Naukowa, 1971 (120) | XVI Konferencja Naukowa, 1970 (116) | XV Konferencja Naukowa, 1969 (75) | XIV Konferencja Naukowa, 1968 (114) | XIII Konferencja Naukowa, 1967 (100) | XII Konferencja Naukowa, 1966 (106) | XI Konferencja Naukowa, 1965 (81) |
| Niepublikowane prace naukowe pracowników PK (1994-2012) (4941) |
|
Jednostki PK
Opcje
| | Nabagło, Tomasz Synteza układu sterowania semiaktywnego zawieszenia samochodu z elementami magnetoreologicznymi : rozprawa doktorska |
|
Promotor | | prof. zw. dr hab. inż. Bogdan Fijałkowski | Tytuł równoległy | | [Synthesis of semi-active suspension control system with magneto-rheological elements] | Miejsce wydania | | Kraków | Data wydania | | 2006 | Język | | polski | Liczba stron | | VI, 187 | Oznaczenie ilustracji | | rys., tab. | Bibliografia (na str.) | | 120-125 | Bibliografia (liczba pozycji) | | 108 | Charakter pracy | | publikacja naukowa | Oznaczenie streszczenia | | Streszcz., Summ. | Opis bibliograficzny | | Synteza układu sterowania semiaktywnego zawieszenia samochodu z elementami magnetoreologicznymi : rozprawa doktorska = [Synthesis of semi-active suspension control system with magneto-rheological elements] ... więcejSynteza układu sterowania semiaktywnego zawieszenia samochodu z elementami magnetoreologicznymi : rozprawa doktorska = [Synthesis of semi-active suspension control system with magneto-rheological elements] / Tomasz Nabagło. – Kraków, 2006. – VI, 187 k. : rys., tab. – Politechnika Krakowska. Wydział Mechaniczny. – Promotor: prof. zw. dr hab. inż. Bogdan Fijałkowski. – Bibliogr. 108 poz., Streszcz., Summ. |
Klasyfikacja PKT | | [372321] Samochody [372300] Przemysł środków transportu [370000] Budowa maszyn. Przemysł maszynowy i metalowy | Słowa kluczowe | | konstrukcja pojazdów, części pojazdów, samochody, technika samochodowa | Abstrakt | | Tematem niniejszej rozprawy jest synteza układu sterowania semiaktywnego zawieszenia samochodu z tłumikami magneto-reologicznymi. Rozprawa obejmuje zarówno modelowanie układu sterowania semiaktywnego ... więcejTematem niniejszej rozprawy jest synteza układu sterowania semiaktywnego zawieszenia samochodu z tłumikami magneto-reologicznymi. Rozprawa obejmuje zarówno modelowanie układu sterowania semiaktywnego zawieszenia samochodu jak i jego optymalizację. Modelowanie to oparto na różnego rodzaju modelach fizycznych zawieszenia samochodu począwszy od najprostszego ćwiartkowego modelu fizycznego zawieszenia samochodu a skończywszy na pełnym modelu fizycznym samochodu o ponad 90 stopniach swobody. W pracy poruszono również problem modelowania neuronowego w zastosowaniu do tworzenia nieliniowego modelu fizycznego tłumika magneto-reologicznego. Praca zawiera także zarys teorii samochodu dotyczącej istniejących rozwiązań zawieszeń samochodowych i ich sterowania. Praca rozpatruje układ sterowania oparty o logikę rozmytą, a w procesie jego optymalizacji wykorzystuje optymalizacyjne algorytmy genetyczne. Efektywność sterowania i optymalizacji została potwierdzona przez liczne testy symulacyjne modeli fizycznych semiaktywnego zawieszenia samochodu w oparciu o jeden z najpopularniejszych w tej dziedzinie programów komputerowych do celów modelowania i symulacji, a mianowicie program MSC.ADAMS. W procesie symulacji pełnego modelu samochodu zastosowano tzw. proces ko-symulacji między modelem samochodu w programie ADAMS/Car a modelem sterownika logiki rozmytej w programie MATLAB-Simulink.
In this PhD thesis, the author presents synthesis of a semi-active suspension control system with the magneto-rheological dampers. The main objective of this control system is a drive comfort improvement. ... więcejIn this PhD thesis, the author presents synthesis of a semi-active suspension control system with the magneto-rheological dampers. The main objective of this control system is a drive comfort improvement. The thesis encloses a modeling process as well as semi-active suspension control process and its optimization. Modeling process is based on various kinds of physical models with an effect of the simplest quarter-car model with the Volkswagen Golf parameters as well as a quarter-car model with the Ferrari Testarossa parameters. The final model is a full-car physical model with 90 degrees of freedom and parameters of the full-car Ferrari Testarossa. In the thesis, the author describes a neural-network model of the magneto-rheological damper, which parameters were applied in the simulations on the quarter-car models with the Ferrari Testarossa parameters as well as on the full-car model of this car. The thesis connected with simulations was divided between two parts. In the first part the author works on control optimization and its results verification for Volkswagen Golf linear model. In the second part the optimization process as also its verification were conducted for nonlinear models of the quarter-car and full-car with parameters of Ferrari Testarossa. The author describes also an outline of theory of car suspensions existing solutions as well as its control systems. This control system proposed in this work is based on the fuzzy logic, which is optimized with genetic algorithms. In the optimization process, a simple quarter-car model is applied. This model is based on parameters of the Ferrari Testarossa full car physical model. In the thesis, the author examines a control system based on the fuzzy logic, which is optimized by genetic algorithms. Through optimization process the parameters of the optimal fuzzy logic controller obtained. Optimization of the fuzzy logic controller with reduced number of optimized parameters is a new element proposed by the author. This task has been chosen for maximal effectiveness keeping and in the same time for the optimization time reduction. The main novelty of the work is usage of improved version of so called "grid and seed" method, which is used for fuzzy rules optimization. The effectiveness of the control and optimization was confirmed in numerous simulations of physical models of the car semi-active suspensions in one of the most popular program MSC.ADAMS. This program is the most popular in this discipline. Next significant element is usage of semi-active car suspension with a nonlinear neural model of the magneto-rheological damper for Ferrari Testarossa car model. This model is a result of co-simulation between ADAMS/Car with mechanical part of the model and MATLAB-Simulink with the optimal fuzzy logic controller. In this thesis, the author also presents time waveforms and step-function response of the sprung and unsprung mass vertical accelerations, as well as indicators of ride comfort and safety improvement. |
Jednostka nadająca stopień | | Politechnika Krakowska. Wydział Mechaniczny |
Link do publikacji | | w Repozytorium Politechniki Krakowskiej | Link do katalogu Biblioteki PK | | przejdź | Kolekcja | | |
|