Wyszukiwanie:
|
|
Sortowanie:
|
|
|
Bibliografia Publikacji Pracowników PK (50021) | Inne bazy bibliograficzne (15019) Architektura i Sztuka Krakowa (2298) | Historia i Ludzie PK – baza w przygotowaniu (0) | Konferencje Krynickie - Referaty (7776) LXVII Konferencja Naukowa, 2022 (41) | LXVI Konferencja Naukowa, 2020 (67) | LXV Konferencja Naukowa, 2019 (58) | LXIV Konferencja Naukowa, 2018 (139) | LXIII Konferencja Naukowa, 2017 (136) | LXII Konferencja Naukowa, 2016 (150) | LXI Konferencja Naukowa, 2015 (145) | LX Konferencja Naukowa, 2014 (190) | LIX Konferencja Naukowa, 2013 (110) | LVIII Konferencja Naukowa, 2012 (168) | LVII Konferencja Naukowa, 2011 (111) | LVI Konferencja Naukowa, 2010 (130) | LV Konferencja Naukowa, 2009 (108) | LIV Konferencja Naukowa, 2008 (161) | LIII Konferencja Naukowa, 2007 (161) | LII Konferencja Naukowa, 2006 (123) | LI Konferencja Naukowa, 2005 (113) | L Konferencja Naukowa, 2004 (165) | XLIX Konferencja Naukowa, 2003 (125) | XLVIII Konferencja Naukowa, 2002 (137) | XLVII Konferencja Naukowa, 2001 (154) | XLVI Konferencja Naukowa, 2000 (140) | XLV Konferencja Naukowa, 1999 (161) | XLIV Konferencja Naukowa, 1998 (140) | XLIII Konferencja Naukowa, 1997 (153) | XLII Konferencja Naukowa, 1996 (164) | XLI Konferencja Naukowa, 1995 (173) | XL Konferencja Naukowa, 1994 (151) | XXXIX Konferencja Naukowa, 1993 (148) | XXXVIII Konferencja Naukowa, 1992 (117) | XXXVII Konferencja Naukowa, 1991 (125) | XXXVI Konferencja Naukowa, 1990 (109) | XXXV Konferencja Naukowa, 1989 (150) | XXXIV Konferencja Naukowa, 1988 (177) | XXXIII Konferencja Naukowa, 1987 (195) | XXXII Konferencja Naukowa, 1986 (190) | XXXI Konferencja Naukowa, 1985 (180) | XXX Konferencja Naukowa, 1984 (143) | XXIX Konferencja Naukowa, 1983 (141) | XXVIII Konferencja Naukowa, 1982 (120) | XXVII Konferencja Naukowa, 1981 (160) | XXVI Konferencja Naukowa, 1980 (169) | XXV Konferencja Naukowa, 1979 (177) | XXIV Konferencja Naukowa, 1978 (143) | XXIII Konferencja Naukowa, 1977 (120) | XXII Konferencja Naukowa, 1976 (143) | XXI Konferencja Naukowa, 1975 (132) | XX Konferencja Naukowa, 1974 (151) | XIX Konferencja Naukowa, 1973 (131) | XVIII Konferencja Naukowa, 1972 (112) | XVII Konferencja Naukowa, 1971 (120) | XVI Konferencja Naukowa, 1970 (116) | XV Konferencja Naukowa, 1969 (75) | XIV Konferencja Naukowa, 1968 (114) | XIII Konferencja Naukowa, 1967 (100) | XII Konferencja Naukowa, 1966 (106) | XI Konferencja Naukowa, 1965 (81) |
| Niepublikowane prace naukowe pracowników PK (1994-2012) (4941) |
|
Jednostki PK
Opcje
| | Góra, Marta Analiza kinematyczna wielowahaczowych mechanizmów zawieszeń samochodów : rozprawa doktorska |
|
Promotor | | prof. zw. dr hab. inż. Józef Knapczyk | Tytuł równoległy | | [Kinematic analysis of multi-rod mechanisms for guiding the car wheels] | Miejsce wydania | | Kraków | Data wydania | | 2008 | Język | | polski | Liczba stron | | 207 | Oznaczenie ilustracji | | il. (w tym kolor.) | Bibliografia (na str.) | | 196-199 | Bibliografia (liczba pozycji) | | 61 | Charakter pracy | | publikacja naukowa | Opis bibliograficzny | | Analiza kinematyczna wielowahaczowych mechanizmów zawieszeń samochodów : rozprawa doktorska = [Kinematic analysis of multi-rod mechanisms for guiding the car wheels] / Marta Góra. – Kraków, 2008. ... więcejAnaliza kinematyczna wielowahaczowych mechanizmów zawieszeń samochodów : rozprawa doktorska = [Kinematic analysis of multi-rod mechanisms for guiding the car wheels] / Marta Góra. – Kraków, 2008. – 207 s. : il. (w tym kolor.). – Politechnika Krakowska. Wydział Mechaniczny. – Promotor: prof. zw. dr hab. inż. Józef Knapczyk. – Bibliogr. 61 poz. |
Klasyfikacja PKT | | [370000] Budowa maszyn. Przemysł maszynowy i metalowy | Słowa kluczowe | | układ mechaniczny, charakterystyka kinematyczna, zawieszenia kół
mechanical system, kinematic characteristic, wheel suspension | Abstrakt | | W pracy analizowano charakterystyki kinematyczne wielowahaczowych, niezależnych mechanizmów prowadzenia kół samochodu osobowego. Aktualnie stosowane w pojazdach zawieszenia wielowahaczowe cechują ... więcejW pracy analizowano charakterystyki kinematyczne wielowahaczowych, niezależnych mechanizmów prowadzenia kół samochodu osobowego. Aktualnie stosowane w pojazdach zawieszenia wielowahaczowe cechują się małą masą przy dużej obciążalności, korzystnymi właściwościami kinematycznymi oraz elastokinematycznymi. Mechanizm o strukturze wielowahaczowej opisano jako układ mechaniczny o strukturze równoległej złożony z ruchomej platformy połączonej z piastą koła oraz z platformy związanej z nadwoziem samochodu lub ramą pomocniczą. Rozważano charakterystyki kinematyczne zawieszeń kół jako zależności pomiędzy pozycją i orientacją koła względem nadwozia przy realizacji dwóch podstawowych stopni swobody, związanych z ruchami resorowania i skręcania koła samochodu. Przy czym założono sztywne łączniki oraz idealne przeguby mechanizmu. W pracy rozwiązano tzw. zadanie proste kinematyki, polegające na wyznaczeniu położenia wspornika koła dla zadanych wymiarów mechanizmu i długości jego wahaczy. Do zapisania równań więzów mechanizmu wykorzystano tzw. metodę wektorową. Równania te rozwiązywano iteracyjnie. Przedstawiono przykłady numeryczne dotyczące kilku stosowanych zawieszeń pięcio-wahaczowych. Wykonano analizę wrażliwości w celu określenia wymiarów mechanizmu, które są najbardziej odpowiedzialne za kąty skrętu i pochylenia koła samochodu. W celu weryfikacji modeli symulacyjnych przygotowano stanowisko pomiarowe z pięcio-wahaczowym zawieszeniem kół przednich. Do pomiaru przestrzennego przemieszczenia koła samochodu wykorzystano trzy metody, wykorzystujące dwa różne manipulatory pomiarowe o strukturze szeregowej oraz specjalnie zaprojektowany i wykonany manipulator równoległy z sześcioma czujnikami linkowymi.
Kinematic characteristics of multi-rod independent mechanisms for guiding a passenger car wheels are studied. Multi-rod structure is a current trend in the wheel suspension systems in order to obtain a ... więcejKinematic characteristics of multi-rod independent mechanisms for guiding a passenger car wheels are studied. Multi-rod structure is a current trend in the wheel suspension systems in order to obtain a mechanism with a high payload to mass ratio, superior kinematic and elastokinematic characteristics. This kind suspension is described as in-parallel mechanical system composed of two rigid platforms, coupled by different rods and wishbones. The movable platform is connected with the wheel hub, and the second platform is treated as a car body, or subframe if exists. Kinematic characteristics of the wheel suspension are considered as relationships between the wheel position and orientation with respect to the car body for the wheel bounce and steer degrees of freedom, assuming rigid links and ideal joints in the mechanism. Forward kinematic problem is solved, where the wheel platform pose can be determined for given lengths of the suspension rods. A so called vector method is used to formulate the mechanism constraints equations, which are then solved with an iterative procedure. Numerical examples of a few types of the actual 5-link suspensions are presented. Sensitivity analysis was performed in order to find geometric parameters of the mechanism, which are the most responsible for the wheel steer and camber angles. In order to verify the formulated models a test stand was prepared, with 5-link front suspension mechanism. The following methods for measuring a spatial displacement of the wheel knuckle were applied: two different serial-type measuring commercial manipulators and an innovative self-built parallel manipulator with wire sensors. |
Jednostka nadająca stopień | | Politechnika Krakowska. Wydział Mechaniczny |
Link do publikacji | | w Repozytorium Politechniki Krakowskiej | Link do katalogu Biblioteki PK | | przejdź | Kolekcja | | |
|