Wyszukiwanie:
|
|
Sortowanie:
|
|
|
Bibliografia Publikacji Pracowników PK (50021) | Inne bazy bibliograficzne (15019) Architektura i Sztuka Krakowa (2298) | Historia i Ludzie PK – baza w przygotowaniu (0) | Konferencje Krynickie - Referaty (7776) LXVII Konferencja Naukowa, 2022 (41) | LXVI Konferencja Naukowa, 2020 (67) | LXV Konferencja Naukowa, 2019 (58) | LXIV Konferencja Naukowa, 2018 (139) | LXIII Konferencja Naukowa, 2017 (136) | LXII Konferencja Naukowa, 2016 (150) | LXI Konferencja Naukowa, 2015 (145) | LX Konferencja Naukowa, 2014 (190) | LIX Konferencja Naukowa, 2013 (110) | LVIII Konferencja Naukowa, 2012 (168) | LVII Konferencja Naukowa, 2011 (111) | LVI Konferencja Naukowa, 2010 (130) | LV Konferencja Naukowa, 2009 (108) | LIV Konferencja Naukowa, 2008 (161) | LIII Konferencja Naukowa, 2007 (161) | LII Konferencja Naukowa, 2006 (123) | LI Konferencja Naukowa, 2005 (113) | L Konferencja Naukowa, 2004 (165) | XLIX Konferencja Naukowa, 2003 (125) | XLVIII Konferencja Naukowa, 2002 (137) | XLVII Konferencja Naukowa, 2001 (154) | XLVI Konferencja Naukowa, 2000 (140) | XLV Konferencja Naukowa, 1999 (161) | XLIV Konferencja Naukowa, 1998 (140) | XLIII Konferencja Naukowa, 1997 (153) | XLII Konferencja Naukowa, 1996 (164) | XLI Konferencja Naukowa, 1995 (173) | XL Konferencja Naukowa, 1994 (151) | XXXIX Konferencja Naukowa, 1993 (148) | XXXVIII Konferencja Naukowa, 1992 (117) | XXXVII Konferencja Naukowa, 1991 (125) | XXXVI Konferencja Naukowa, 1990 (109) | XXXV Konferencja Naukowa, 1989 (150) | XXXIV Konferencja Naukowa, 1988 (177) | XXXIII Konferencja Naukowa, 1987 (195) | XXXII Konferencja Naukowa, 1986 (190) | XXXI Konferencja Naukowa, 1985 (180) | XXX Konferencja Naukowa, 1984 (143) | XXIX Konferencja Naukowa, 1983 (141) | XXVIII Konferencja Naukowa, 1982 (120) | XXVII Konferencja Naukowa, 1981 (160) | XXVI Konferencja Naukowa, 1980 (169) | XXV Konferencja Naukowa, 1979 (177) | XXIV Konferencja Naukowa, 1978 (143) | XXIII Konferencja Naukowa, 1977 (120) | XXII Konferencja Naukowa, 1976 (143) | XXI Konferencja Naukowa, 1975 (132) | XX Konferencja Naukowa, 1974 (151) | XIX Konferencja Naukowa, 1973 (131) | XVIII Konferencja Naukowa, 1972 (112) | XVII Konferencja Naukowa, 1971 (120) | XVI Konferencja Naukowa, 1970 (116) | XV Konferencja Naukowa, 1969 (75) | XIV Konferencja Naukowa, 1968 (114) | XIII Konferencja Naukowa, 1967 (100) | XII Konferencja Naukowa, 1966 (106) | XI Konferencja Naukowa, 1965 (81) |
| Niepublikowane prace naukowe pracowników PK (1994-2012) (4941) |
|
Jednostki PK
Opcje
| | Kocoń, Agnieszka Modelowanie zjawiska wywracania się wagonów towarowych przy wietrze bocznym : rozprawa doktorska |
|
Promotor | | prof. dr hab. inż. Andrzej Flaga | Tytuł równoległy | | [Modelling the phenomenon of freight trains rollover under crosswind action] | Miejsce wydania | | Kraków | Data wydania | | 2020 | Język | | polski | Liczba stron | | 239 | Oznaczenie ilustracji | | rys., tab., wykr. | Bibliografia (na str.) | | 181-184 | Charakter pracy | | publikacja naukowa | Oznaczenie streszczenia | | Streszcz., pol., ang. | Opis bibliograficzny | | Modelowanie zjawiska wywracania się wagonów towarowych przy wietrze bocznym : rozprawa doktorska = [Modelling the phenomenon of freight trains rollover under crosswind action] / Agnieszka Kocoń. – ... więcejModelowanie zjawiska wywracania się wagonów towarowych przy wietrze bocznym : rozprawa doktorska = [Modelling the phenomenon of freight trains rollover under crosswind action] / Agnieszka Kocoń. – Kraków, 2020. – 239 s. : rys., tab., wykr. – Politechnika Krakowska. Wydział Inżynierii Lądowej. – Promotor: prof. dr hab. inż. Andrzej Flaga. – Bibliogr. s. 181-184, Streszcz., pol., ang. |
Słowa kluczowe | | badania modelowe w tunelu aerodynamicznym, krytyczna prędkość wiatru, przewracanie się wagonów towarowych, oddziaływanie wiatru poprzecznego, aerodynamiczny moment obrotowy
wind tunnel model tests, critical wind velocity, freight trains roll-over, crosswind action, aerodynamic rolling moment | Abstrakt | | Celem rozprawy doktorskiej była analiza zjawiska przewracania się wagonów towarowych pod wpływem silnego wiatru bocznego. W ramach pracy przeprowadzono badania w tunelu aerodynamicznym na modelu wagonu ... więcejCelem rozprawy doktorskiej była analiza zjawiska przewracania się wagonów towarowych pod wpływem silnego wiatru bocznego. W ramach pracy przeprowadzono badania w tunelu aerodynamicznym na modelu wagonu towarowego, który wykonano z zachowaniem kryteriów podobieństwa analizowanego zjawiska.
Część eksperymentalna pracy obejmowała pomiary prędkości krytycznej oraz pomiary sił i momentów aerodynamicznych. Badania przeprowadzone zostały w tunelu aerodynamicznym z warstwą przyścienną znajdującym się w Laboratorium Inżynierii Wiatrowej Politechniki Krakowskiej. Głównym celem pomiarów było wyznaczenie szczytowej prędkości wiatru, przy której model wagonu towarowego przewróci się. Prędkość tą nazwano prędkością krytyczną. Ponadto wykonano pomiary na wadze aerodynamicznej w celu uzyskania sił i momentów aerodynamicznych działających na model wagonu.
Na podstawie wyników przeprowadzonych badań stwierdzono, że wyznaczenie prędkości krytycznej bezpośrednio z badań modelowych w tunelu aerodynamicznym może być jedną z metod określenia stabilności pojazdów szynowych ze względu na działanie silnego wiatru bocznego.
Zaproponowano również, aby na podstawie prędkości krytycznej wyznaczyć współczynnik aerodynamiczny momentu obrotowego wagonu towarowego. Ponadto zalecono, aby nasyp oraz nasyp z przechyłką włączyć jako podstawowe konfiguracje linii kolejowej analizowane przy ocenie bezpieczeństwa wagonu towarowego. W badaniach wykazano również znaczny wpływ chropowatości terenu na uzyskiwane prędkości krytyczne.
Doctoral thesis aimed at the analysis of the phenomenon of freight trains rollover under strong crosswind action. As a main part of research wind tunnel tests were conducted on the model of a freight train ... więcejDoctoral thesis aimed at the analysis of the phenomenon of freight trains rollover under strong crosswind action. As a main part of research wind tunnel tests were conducted on the model of a freight train which was constructed taking into account similarity criteria for the analysed phenomenon.
The experimental part of the thesis comprised critical velocity measurements as well as measurements of aerodynamic forces and moments. The investigations were conducted in a boundary layer wind tunnel of the Wind Engineering Laboratory at the Cracow University of Technology. The measurements aimed at the determination of peak wind velocity at which the model of a freight wagon will roll over. This velocity was called the critical velocity. Moreover, the measurements of aerodynamic forces and moments acting on the freight train model were carried out.
On the basis of results it was concluded that determination of the critical velocity directly from wind tunnel model tests can be one of the methods to define stability of rail vehicles under strong crosswind action. Moreover, it was proposed to determine the coefficient of aerodynamic rolling moment of freight train based on critical velocity. It was also recommended to include embankment and canted track embankment as basic configurations of railway line in the crosswind safety assessment of freight trains. Investigations showed also that the influence of terrain roughness on critical velocity can be significant. |
Jednostka nadająca stopień | | Politechnika Krakowska. Wydział Inżynierii Lądowej |
Link do publikacji | | w Repozytorium Politechniki Krakowskiej | Link do katalogu Biblioteki PK | | przejdź | Kolekcja | | |
|