Wyszukiwanie:
|
|
Sortowanie:
|
|
|
Bibliografia Publikacji Pracowników PK (50021) | Inne bazy bibliograficzne (15019) Architektura i Sztuka Krakowa (2298) | Historia i Ludzie PK – baza w przygotowaniu (0) | Konferencje Krynickie - Referaty (7776) LXVII Konferencja Naukowa, 2022 (41) | LXVI Konferencja Naukowa, 2020 (67) | LXV Konferencja Naukowa, 2019 (58) | LXIV Konferencja Naukowa, 2018 (139) | LXIII Konferencja Naukowa, 2017 (136) | LXII Konferencja Naukowa, 2016 (150) | LXI Konferencja Naukowa, 2015 (145) | LX Konferencja Naukowa, 2014 (190) | LIX Konferencja Naukowa, 2013 (110) | LVIII Konferencja Naukowa, 2012 (168) | LVII Konferencja Naukowa, 2011 (111) | LVI Konferencja Naukowa, 2010 (130) | LV Konferencja Naukowa, 2009 (108) | LIV Konferencja Naukowa, 2008 (161) | LIII Konferencja Naukowa, 2007 (161) | LII Konferencja Naukowa, 2006 (123) | LI Konferencja Naukowa, 2005 (113) | L Konferencja Naukowa, 2004 (165) | XLIX Konferencja Naukowa, 2003 (125) | XLVIII Konferencja Naukowa, 2002 (137) | XLVII Konferencja Naukowa, 2001 (154) | XLVI Konferencja Naukowa, 2000 (140) | XLV Konferencja Naukowa, 1999 (161) | XLIV Konferencja Naukowa, 1998 (140) | XLIII Konferencja Naukowa, 1997 (153) | XLII Konferencja Naukowa, 1996 (164) | XLI Konferencja Naukowa, 1995 (173) | XL Konferencja Naukowa, 1994 (151) | XXXIX Konferencja Naukowa, 1993 (148) | XXXVIII Konferencja Naukowa, 1992 (117) | XXXVII Konferencja Naukowa, 1991 (125) | XXXVI Konferencja Naukowa, 1990 (109) | XXXV Konferencja Naukowa, 1989 (150) | XXXIV Konferencja Naukowa, 1988 (177) | XXXIII Konferencja Naukowa, 1987 (195) | XXXII Konferencja Naukowa, 1986 (190) | XXXI Konferencja Naukowa, 1985 (180) | XXX Konferencja Naukowa, 1984 (143) | XXIX Konferencja Naukowa, 1983 (141) | XXVIII Konferencja Naukowa, 1982 (120) | XXVII Konferencja Naukowa, 1981 (160) | XXVI Konferencja Naukowa, 1980 (169) | XXV Konferencja Naukowa, 1979 (177) | XXIV Konferencja Naukowa, 1978 (143) | XXIII Konferencja Naukowa, 1977 (120) | XXII Konferencja Naukowa, 1976 (143) | XXI Konferencja Naukowa, 1975 (132) | XX Konferencja Naukowa, 1974 (151) | XIX Konferencja Naukowa, 1973 (131) | XVIII Konferencja Naukowa, 1972 (112) | XVII Konferencja Naukowa, 1971 (120) | XVI Konferencja Naukowa, 1970 (116) | XV Konferencja Naukowa, 1969 (75) | XIV Konferencja Naukowa, 1968 (114) | XIII Konferencja Naukowa, 1967 (100) | XII Konferencja Naukowa, 1966 (106) | XI Konferencja Naukowa, 1965 (81) |
| Niepublikowane prace naukowe pracowników PK (1994-2012) (4941) |
|
Jednostki PK
Opcje
|
Forma publikacji | | rozszerzony abstrakt / skrót referatu | Seria/Czasopismo | | Nauki Techniczne / Politechnika Świętokrzyska. Budowa i Eksploatacja Maszyn | Data wydania | | 2009 | Język | | polski | Numeracja | | nr 12 | Zakres stron | | 159-160 | Oznaczenie ilustracji | | rys. | Bibliografia (na str.) | | 160 | Bibliografia (liczba pozycji) | | 3 | ISSN | | 1897-2683 | Nazwa konferencji | | XXII Konferencja Naukowa "Problemy Rozwoju Maszyn Roboczych" | Miejsce konferencji | | Zakopane | Data konferencji | | 19-22.01.2009 | Charakter pracy | | publikacja naukowa | Rodzaj publikacji | | oryginalny artykuł naukowy (original article) | Publikacja recenzowana | | tak | Opis bibliograficzny | | Mieszane modelowanie mes i optymalizacja dźwigarów naczep transportowych / Bogdan Szybiński, Rafał Piechnik // Zeszyty Naukowe Politechniki Świętokrzyskiej. Nauki Techniczne. – 2009, nr 12, s. ... więcejMieszane modelowanie mes i optymalizacja dźwigarów naczep transportowych / Bogdan Szybiński, Rafał Piechnik // Zeszyty Naukowe Politechniki Świętokrzyskiej. Nauki Techniczne. – 2009, nr 12, s. 159-160 : rys. – Bibliogr. 3 poz. – Mat. konf.: XXII Konferencja Naukowa "Problemy Rozwoju Maszyn Roboczych", Zakopane, 19-22.01.2009. – ISSN 1897-2683 |
Słowa kluczowe | | wytrzymałość materiałów, modelowanie, pojazdy ciężarowe | Abstrakt | | Ramy nośne naczep pojazdów ciężarowych posiadają złożona przestrzenną konfigurację i poddane są obciążeniu przestrzennym układ obciążeń zewnętrznych, które wywołują złożony stan naprężenia ... więcejRamy nośne naczep pojazdów ciężarowych posiadają złożona przestrzenną konfigurację i poddane są obciążeniu przestrzennym układ obciążeń zewnętrznych, które wywołują złożony stan naprężenia w ich cienkościennych panelach. Na ich podstawie szacuje się globalny stan wytężenia konstrukcji. Zasadniczą niedogodnością modelu cienkościennego jest brak możliwości efektywnego określenia koncentracji naprężeń w załomach połączonych ze sobą płaskich paneli. Autorzy proponują więc zastosowanie podejścia mieszanego do problemu modelowania i optymalizacji cienkościennej ramy nośnej naczepy. Polega ono na lokalnym wprowadzeniu bryłowego (trójwymiarowego) modelu w miejscach załomów połączonych paneli. Podejście takie pozwala w pełni odzwierciedlić lokalny kształt załomu, a analizowany obiekt z wystarczająca dokładnością opisuje zachowanie się rzeczywistej konstrukcji. Prezentowana na rysunku 1 rama jest obiektem o złożonej geometrii, składającym się z dwóch dwuteowych podłużnie (długość 9400[mm]) o zmiennej wysokości (od 230[mm] do 450[mm]). Grubości półek podłużnicy wynoszą odpowiednio 10 [mm] dla górnej półki i 8 [mm] dla dolnej półki, a grubość środnika jest równa 8 [mm]. Szerokość pasa górnego i dolnego wynosi 150[mm]. Podłużnice są ze sobą połączone (elementy od 1 do 9) za pomocą kątowników, ceowników, profili o przekroju skrzynkowym, tarcz i płyt. Konstrukcję ramy poddano działaniu dwóch typów obciążeń, charakterystycznych dla eksploatacji ramy - rozpędzania i hamowania obciążonej naczepy oraz podnoszenia maksymalnie obciążonej skrzyni ładunkowej w czasie postoju. Wykorzystując moduł PDS (Probabilistic Design of Systems) programu ANSYS przeprowadzono analizę wrażliwości konstrukcji z uwagi na zmiany wymiarów poszczególnych elementów. Do finalnej optymalizacji wybrano trzy najistotniejsze parametry - grubości pasów górnego i dolnego podłużnie oraz grubość środnika. W jej wyniku ciężar konstrukcji zmniejszono o 8%. Zastosowanie w obliczeniach proponowanego modelu mieszanego nieznacznie wydłużyło czas generacji i obliczeń modelu w pojedynczej pętli optymalizacji (w porównaniu z podejściem 2D) jednak czas otrzymania finalnego rozwiązania mieścił się w akceptowalnym z inżynierskiego punktu widzenia przedziale. |
Publikacja w Open Access (OA) | | nie |
Link do katalogu Biblioteki PK | | przejdź | Kolekcja | | |
|