Wyszukiwanie:
|
|
Sortowanie:
|
|
|
Bibliografia Publikacji Pracowników PK (50021) | Inne bazy bibliograficzne (15019) Architektura i Sztuka Krakowa (2298) | Historia i Ludzie PK – baza w przygotowaniu (0) | Konferencje Krynickie - Referaty (7776) LXVII Konferencja Naukowa, 2022 (41) | LXVI Konferencja Naukowa, 2020 (67) | LXV Konferencja Naukowa, 2019 (58) | LXIV Konferencja Naukowa, 2018 (139) | LXIII Konferencja Naukowa, 2017 (136) | LXII Konferencja Naukowa, 2016 (150) | LXI Konferencja Naukowa, 2015 (145) | LX Konferencja Naukowa, 2014 (190) | LIX Konferencja Naukowa, 2013 (110) | LVIII Konferencja Naukowa, 2012 (168) | LVII Konferencja Naukowa, 2011 (111) | LVI Konferencja Naukowa, 2010 (130) | LV Konferencja Naukowa, 2009 (108) | LIV Konferencja Naukowa, 2008 (161) | LIII Konferencja Naukowa, 2007 (161) | LII Konferencja Naukowa, 2006 (123) | LI Konferencja Naukowa, 2005 (113) | L Konferencja Naukowa, 2004 (165) | XLIX Konferencja Naukowa, 2003 (125) | XLVIII Konferencja Naukowa, 2002 (137) | XLVII Konferencja Naukowa, 2001 (154) | XLVI Konferencja Naukowa, 2000 (140) | XLV Konferencja Naukowa, 1999 (161) | XLIV Konferencja Naukowa, 1998 (140) | XLIII Konferencja Naukowa, 1997 (153) | XLII Konferencja Naukowa, 1996 (164) | XLI Konferencja Naukowa, 1995 (173) | XL Konferencja Naukowa, 1994 (151) | XXXIX Konferencja Naukowa, 1993 (148) | XXXVIII Konferencja Naukowa, 1992 (117) | XXXVII Konferencja Naukowa, 1991 (125) | XXXVI Konferencja Naukowa, 1990 (109) | XXXV Konferencja Naukowa, 1989 (150) | XXXIV Konferencja Naukowa, 1988 (177) | XXXIII Konferencja Naukowa, 1987 (195) | XXXII Konferencja Naukowa, 1986 (190) | XXXI Konferencja Naukowa, 1985 (180) | XXX Konferencja Naukowa, 1984 (143) | XXIX Konferencja Naukowa, 1983 (141) | XXVIII Konferencja Naukowa, 1982 (120) | XXVII Konferencja Naukowa, 1981 (160) | XXVI Konferencja Naukowa, 1980 (169) | XXV Konferencja Naukowa, 1979 (177) | XXIV Konferencja Naukowa, 1978 (143) | XXIII Konferencja Naukowa, 1977 (120) | XXII Konferencja Naukowa, 1976 (143) | XXI Konferencja Naukowa, 1975 (132) | XX Konferencja Naukowa, 1974 (151) | XIX Konferencja Naukowa, 1973 (131) | XVIII Konferencja Naukowa, 1972 (112) | XVII Konferencja Naukowa, 1971 (120) | XVI Konferencja Naukowa, 1970 (116) | XV Konferencja Naukowa, 1969 (75) | XIV Konferencja Naukowa, 1968 (114) | XIII Konferencja Naukowa, 1967 (100) | XII Konferencja Naukowa, 1966 (106) | XI Konferencja Naukowa, 1965 (81) |
| Niepublikowane prace naukowe pracowników PK (1994-2012) (4941) |
|
Jednostki PK
Opcje
| | Cisek, Jerzy Spalanie ubogich i homogenicznych mieszanek benzynowo-powietrznych |
|
Współtwórca | | Mitianiec, Władysław [red. nauk.] Politechnika Krakowska im. Tadeusza Kościuszki [inst. sprawcza] | Wariant tytułu | | Combustion of lean homogeneous air-petrol mixtures | Miejsce wydania | | Kraków | Wydawca | | Wydaw. PK | Data wydania | | 2014 | Język | | polski | Seria/Czasopismo | | Monografia / Politechnika Krakowska im. Tadeusza Kościuszki. Mechanika = Monograph / Tadeusz Kościuszko Cracow University of Technology. Mechanics | Seria główna | | Monografia / Politechnika Krakowska im. Tadeusza Kościuszki | Numer w serii głównej | | 461 | ISSN serii głównej | | 0860-097X | Liczba stron | | 180 | Oznaczenie ilustracji | | il. (w tym kolor.) | Bibliografia (na str.) | | 174-177 | Bibliografia (liczba pozycji) | | 53 | Oznaczenie streszczenia | | Streszcz., Abstr., Zsfassung | Charakter pracy | | publikacja naukowa | Rodzaj publikacji | | monografia | Publikacja recenzowana | | tak | Opis bibliograficzny | | Spalanie ubogich i homogenicznych mieszanek benzynowo-powietrznych / Jerzy Cisek ; Politechnika Krakowska im. Tadeusza Kościuszki. – Kraków : Wydaw. PK, 2014. – 180 s. : il. (w tym kolor.). – (Monografia ... więcejSpalanie ubogich i homogenicznych mieszanek benzynowo-powietrznych / Jerzy Cisek ; Politechnika Krakowska im. Tadeusza Kościuszki. – Kraków : Wydaw. PK, 2014. – 180 s. : il. (w tym kolor.). – (Monografia / Politechnika Krakowska im. Tadeusza Kościuszki. Mechanika). – Bibliogr. 53 poz., Streszcz., Abstr., Zsfassung. – Tyt. streszcz.: Combustion of lean homogeneous air-petrol mixtures. – Seria gł.: Monografia / Politechnika Krakowska im. Tadeusza Kościuszki, ISSN 0860-097X ; 461 |
Słowa kluczowe | | proces spalania, silnik spalinowy, ubogie mieszaniny benzynowe, toksyczność splin | Abstrakt | | Praca dotyczy poznania procesu zapalania i spalania jednorodnych i jednocześnie ubogich mieszanek benzyny z powietrzem poprzez wtrysk do cylindra silnika zapalającej dawki paliwa. Praktycznie, sprowadza ... więcejPraca dotyczy poznania procesu zapalania i spalania jednorodnych i jednocześnie ubogich mieszanek benzyny z powietrzem poprzez wtrysk do cylindra silnika zapalającej dawki paliwa. Praktycznie, sprowadza się to do stworzenia tą metodą możliwości jakościowej regulacji mocy silnika benzynowego w szerokim zakresie zmian współczynnika nadmiaru powietrza. Zagadnienie to jest obecnie podstawowym problemem towarzyszącym nowej generacji silników o zapłonie iskrowym z bezpośrednim wtryskiem benzyny. Zasadniczą zaletą tych silników, w porównaniu z powszechnie dotąd stosowanym wielopunktowym wtryskiem benzyny do przewodu dolotowego, jest możliwość obniżenia zużycia paliwa. Jednak w miarę zmniejszania mocy i wzrostu współczynnika nadmiaru powietrza, skład jednorodnej mieszaniny benzynowo-powietrzej szybko wychodzi poza granice zapalności od iskry elektrycznej. W dotychczas realizowanych koncepcjach problem ten rozwiązuje się poprzez tzw. uwarstwienie ładunku cylindra. W realizacji jest to bardzo trudne zadanie i właściwie do dziś nie zostało ono w pełni pozytywnie rozwiązane, mimo, że już od ok. 50 lat prowadzone były z różną intensywnością badania w tym kierunku. Z tego powodu autor przeprowadził badania laboratoryjne silnika o następujących cechach charakterystycznych: zasilanie jednorodną mieszanką benzyny z powietrzem, wytwarzaną poza cylindrem silnika, wtryskiwanie do cylindra pod koniec suwu sprężania małej zapalającej dawki paliwa ciekłego inicjującej zapłon i spalanie ubogich mieszanek benzynowo-powietrznych, jakościowa regulacja mocy silnika poprzez zmiany składu mieszanki benzyny z powietrzem. Pomiarom i analizie podlegały: energetyczne parametry silnika, zmienność ciśnień w cylindrze silnika, przebieg i prędkość wywiązywania się ciepła oraz skład i toksyczność spalin łącznie z emisją cząstek stałych PM. W celu pogłębienia analizy wyników zastosowano optyczno-cyfrową wizualizację (w cylindrze silnika) wtrysku, samozapłonu i spalania dawki zapalającej oraz zapłonu i spalania sprężonej mieszanki benzyny z powietrzem. Pomiary wykonano na jednocylindrowym silniku, w którym zmieniano stopień sprężania w granicach 10-16. Jest on wyposażony w dwa wtryskowe układy zasilania: benzyny do przewodu dolotowego oraz paliwa zapalającego bezpośrednio do cylindra. Początek wtrysku paliwa zapalającego regulowano w sposób ciągły. Przyjęto, że dawka zapalająca jest regulowana do wartości potrzebnej przy biegu jałowym dla każdej ze stosowanych prędkości obrotowych silnika. Jako paliwo zapalające stosowano olej napędowy o różnej liczbie cetanowej. Wyniki tych badań i analiz dają podstawę do oceny możliwości jakościowej regulacji mocy silnika benzynowego w oparciu o zapalanie ubogich i homogenicznych mieszanek od rozproszonego źródła zapłonu w postaci rozpylonej dawki paliwa |
Publikacja w Open Access (OA) | | nie |
Link do katalogu Biblioteki PK | | przejdź | Kolekcja | | |
|