Wyszukiwanie:
|
|
Sortowanie:
|
|
|
Bibliografia Publikacji Pracowników PK (50021) | Inne bazy bibliograficzne (15019) Architektura i Sztuka Krakowa (2298) | Historia i Ludzie PK – baza w przygotowaniu (0) | Konferencje Krynickie - Referaty (7776) LXVII Konferencja Naukowa, 2022 (41) | LXVI Konferencja Naukowa, 2020 (67) | LXV Konferencja Naukowa, 2019 (58) | LXIV Konferencja Naukowa, 2018 (139) | LXIII Konferencja Naukowa, 2017 (136) | LXII Konferencja Naukowa, 2016 (150) | LXI Konferencja Naukowa, 2015 (145) | LX Konferencja Naukowa, 2014 (190) | LIX Konferencja Naukowa, 2013 (110) | LVIII Konferencja Naukowa, 2012 (168) | LVII Konferencja Naukowa, 2011 (111) | LVI Konferencja Naukowa, 2010 (130) | LV Konferencja Naukowa, 2009 (108) | LIV Konferencja Naukowa, 2008 (161) | LIII Konferencja Naukowa, 2007 (161) | LII Konferencja Naukowa, 2006 (123) | LI Konferencja Naukowa, 2005 (113) | L Konferencja Naukowa, 2004 (165) | XLIX Konferencja Naukowa, 2003 (125) | XLVIII Konferencja Naukowa, 2002 (137) | XLVII Konferencja Naukowa, 2001 (154) | XLVI Konferencja Naukowa, 2000 (140) | XLV Konferencja Naukowa, 1999 (161) | XLIV Konferencja Naukowa, 1998 (140) | XLIII Konferencja Naukowa, 1997 (153) | XLII Konferencja Naukowa, 1996 (164) | XLI Konferencja Naukowa, 1995 (173) | XL Konferencja Naukowa, 1994 (151) | XXXIX Konferencja Naukowa, 1993 (148) | XXXVIII Konferencja Naukowa, 1992 (117) | XXXVII Konferencja Naukowa, 1991 (125) | XXXVI Konferencja Naukowa, 1990 (109) | XXXV Konferencja Naukowa, 1989 (150) | XXXIV Konferencja Naukowa, 1988 (177) | XXXIII Konferencja Naukowa, 1987 (195) | XXXII Konferencja Naukowa, 1986 (190) | XXXI Konferencja Naukowa, 1985 (180) | XXX Konferencja Naukowa, 1984 (143) | XXIX Konferencja Naukowa, 1983 (141) | XXVIII Konferencja Naukowa, 1982 (120) | XXVII Konferencja Naukowa, 1981 (160) | XXVI Konferencja Naukowa, 1980 (169) | XXV Konferencja Naukowa, 1979 (177) | XXIV Konferencja Naukowa, 1978 (143) | XXIII Konferencja Naukowa, 1977 (120) | XXII Konferencja Naukowa, 1976 (143) | XXI Konferencja Naukowa, 1975 (132) | XX Konferencja Naukowa, 1974 (151) | XIX Konferencja Naukowa, 1973 (131) | XVIII Konferencja Naukowa, 1972 (112) | XVII Konferencja Naukowa, 1971 (120) | XVI Konferencja Naukowa, 1970 (116) | XV Konferencja Naukowa, 1969 (75) | XIV Konferencja Naukowa, 1968 (114) | XIII Konferencja Naukowa, 1967 (100) | XII Konferencja Naukowa, 1966 (106) | XI Konferencja Naukowa, 1965 (81) |
| Niepublikowane prace naukowe pracowników PK (1994-2012) (4941) |
|
Typy zasobów
Jednostki PK
Tematyka bazy Historia i Ludzie PK
Opcje
| | Kozioł, P.; Pilecki, R. Semi-analytical modelling of multilayer continuous systems nonlinear dynamics typ: referat opublikowany w czasopiśmie | |
|
|
Wariant tytułu | | Semi-analityczne modelowanie nieliniowej dynamiki wielowarstwowych układów ciągłych | Data wydania | | 2020 | Opublikowane w | | Archives of Civil Engineering | Vol. | | 66 | Numer | | 2 | Zakres stron | | 165-178 | Język | | angielski | Miejsce wydania | | Warszawa | Wydawca | | Faculty of Civil Engineering, Warsaw University of Technology
Committee for Civil Engineering, Polish Academy of Sciences | ISSN | | 1230-2945 | Nazwa konferencji | | [Konferencja Naukowa Komitetu Inżynierii Lądowej i Wodnej PAN oraz Komitetu Nauki PZITB] | Numer konferencji | | [LXV] | Miejsce konferencji | | [Krynica Zdrój] [Muszyna-Złockie] | Data konferencji | | [2019] | Uwagi | | Sesja: Inżynieria komunikacyjna, mostowa i kolejowa |
Abstrakt | | Problems concerning structures dynamics are being one of most important subjects in recent investigations associated with railways constructions. The need of modelling of such structures and their behaviour ... więcejProblems concerning structures dynamics are being one of most important subjects in recent investigations associated with railways constructions. The need of modelling of such structures and their behaviour prediction leads to necessity of seeking new approaches, mainly due to highly increasing speeds of vehicles and traffic intensity. Comparative studies carried out on experimental data, measurements and theoretical research show that models based on multi-layered approach supported by semi-analytical approximations of solutions can give new insight into undertaken analyses. More detailed consideration of roads components and their physical properties, along with application of effective estimations allowing to avoid numerical instabilities linked with extremal dynamic variations, can be important tools in obtaining new solutions both, theoretical and engineering. This paper briefly presents a number of multilayer railway track models, with special emphasis on nonlinear track properties. Existing analytical and semi-analytical solution methods are presented with main advantages of new approaches. The theoretical double-beam system with two nonlinear layers is solved and computational examples are presented along with possibility of their transition to other multilayer structures analysis.
Problemy dynamiki konstrukcji stanowią jeden z najbardziej istotnych działów współczesnych badań związanych z konstrukcjami kolejowymi. Potrzeba modelowania takich konstrukcji oraz przewidywania ... więcejProblemy dynamiki konstrukcji stanowią jeden z najbardziej istotnych działów współczesnych badań związanych z konstrukcjami kolejowymi. Potrzeba modelowania takich konstrukcji oraz przewidywania ich dynamicznych oddziaływań prowadzi do konieczności poszukiwania nowych rozwiązań, głównie z powodu rosnących prędkości pojazdów i intensywności ruchu. Studia porównawcze prowadzone zarówno w ramach prac eksperymentalnych, pomiarowych, jak i teoretycznych rozważań pokazują, że modele wielowarstwowe w połączeniu z metodami semianalitycznymi mogą dać nowe spojrzenie na wyniki dotychczasowych analiz. Dokładniejsza analiza elementów drogi oraz ich fizycznych właściwości, razem z zastosowaniem efektywnych estymacji i aproksymacji pozwalających uniknąć numerycznych niestabilności spowodowanych ekstremalnymi dynamicznymi zmianami układów, mogą być ważnymi narzędziami służącymi otrzymaniu nowych rozwiązań, zarówno teoretycznych jak i inżynierskich. Artykuł ten prezentuje w skrócony sposób wybrane modele wielowarstwowe drogi kolejowej, ze szczególnym uwzględnieniem jej nieliniowych właściwości. Zostały omówione istniejące rozwiązania analityczne i semi-analityczne, ze wróceniem uwagi na korzyści płynące z ich zastosowania. Teoretyczny model belki podwójnej został rozwiązany. Pokazano przykłady obliczeniowe wraz z omówieniem możliwości ich adaptacji do analizy innych struktur wielowarstwowych. Dotychczas opublikowane prace zawierają interesujące wyniki semi-analityczne związane z założeniem nieliniowej sztywności elementów konstrukcji typu belka-podłoże. Modele jednowarstwowy i dwuwarstwowy zostały szczegółowo przeanalizowane przy założeniu nieliniowej sztywności podłoża, przy użyciu semi-analitycznej metody opartej na aproksymacjach falkowych połączonych z dekompozycją Adomiana. Modele te zostały również poddane walidacji poprzez porównanie wyników z pomiarami wykonanymi na rzeczywistym torze kolejowym, pokazujące wysoką zgodność rezultatów w zakresie drgań pionowych drogi kolejowej dla różnych zbiorów parametrów i prędkości pojazdów. Wstępne badania prowadzące do praktycznych wyników oraz ich zastosowań do analizy dynamiki drogi kolejowej są oparte na analizie czysto teoretycznego modelu nieskończenie długiej belki podwójnej, najpierw w przypadku liniowym, a następnie przy założeniu nieliniowej sztywności podłoża. Stąd inne modyfikacje, jak założenie nieliniowej sztywności warstwy pomiędzy belkami, co odpowiada nieliniowej sztywności systemu przytwierdzeń, powinny być poprzedzone teoretycznymi badaniami układów mechanicznych niekoniecznie bezpośrednio powiązanych z drogą kolejową. Dlatego badany jest model z dwiema warstwami nieliniowymi, przy założeniu układu parametrów analogicznego do użytego w poprzednio rozważanych modelach. Rozpoznanie mechanicznych właściwości takiego układu dynamicznego pozwoli na jego zastosowanie w modelowaniu właściwości drogi kolejowej. Przykłady obliczeniowe przygotowane z użyciem opracowanej hybrydowej metody semi-analitycznej pokazują, że analiza parametryczna badanego układu ciągłego nieskończenie długiej belki podwójnej jest możliwa. Bardziej szczegółowe badania prowadzące do syntetycznej analizy i przystosowanie opracowanej metody do analizy drogi kolejowej oraz innych struktur wielowarstwowych są planowane jako przyszłe prace. Wnioski opisane poniżej zostały sformułowane w oparciu o analizy opisane w artykule. Zaprezentowano rozwiązanie dla dynamicznej odpowiedzi nieskończenie długiej belki podwójnej z nieliniową warstwą lepkosprężystą pomiędzy belkami, spoczywającej na nieliniowym podłożu lepkosprężystym. Układ został poddany obciążeniu dwóch harmonicznie zmiennych w czasie sił poruszających się ze stałą prędkością wzdłuż górnej belki w stałej odległości od siebie. Drgania pionowe belek zostały opisane przy użyciu dekompozycji Adomiana połączonej z aproksymacją falkową. Ta hybrydowa semi-analityczna metoda pozwala na parametryczną analizę modelu, dając możliwość efektywnego przebadania rozważanego układu. Bardziej szczegółowa analiza pozwoli na zastosowanie zaproponowanej metody do rozbudowy zweryfikowanych poprzednio modeli wielowarstwowych drogi kolejowej, z możliwością analizy systemu przytwierdzeń i szczególnym zwróceniem uwagi na jego nieliniowe właściwości. | Słowa kluczowe | | semi-analytical methods, multilayer structures, nonlinear properties, dynamic response, double-beam system, railway modelling
metody semi-analityczne, struktury wielowarstwowe, właściwości nieliniowe, odpowiedź dynamiczna, układ belki podwójnej, modelowanie drogi kolejowej |
Link do publikacji | | przejdź | Link do Bibliografii Publ. Pracow. PK | | przejdź | Kolekcja | | |
|